Ostres, potser és que estic perdent la capacitat de comprensió de textos escrits ... però no se si he entès el que has dit alex.
En resum ... segons tu ... no posar MAI l'as a sortida de manilla del company. Em sembla molt bé. Els arguments, però, no els he entès. Evidentment que en el cas que dones (5 trumfos de manilla i 11 el company i 2 trumfos de rei el de la dreta) la millor manera de jugar-ho seria no posant l'as, però segons el meu punt de vista un cas no fa la llei. Podria pensar en un cas en què el resultat fos completament oposat i fos més convenient posar l'as.
Tal com ho veig jo:
- Si no poso l'as,
- hi ha més probabilitats de que els contraris no es facin el rei en cas que el tinguin.
- tant si el tenen com si no, quedo jo ferm, sense poder continuar arrastrant i "m'arrisco" a no poder destrumfar a temps als contraris, amb la possibilitat de perdre una manilla o as d'un altre pal.
És a dir ... possible guany del rei de trumfo dels contraris ... amb possible pèrdua d'un as o manilla d'un altre pal. (el càlcul de probabilitats de cada cas el deixo als experts ... ja sabeu qui

)
- Si poso l'as,
- "m'arrisco" a que els contraris es facin el rei de trumfo si el tenen
- si no el tenen, "asseguro" la destrumfada dels contraris en cas que el meu company tingui el rei.
És a dir ... possible "pèrdua" del rei de trumfo dels contraris ... amb possible "guany" d'un as o manilla d'un altre pal.
La resta dels comentaris ... si sortir de sota manilla havent cantat, si només penso en quedar ferm o el que em convé més a mi i m'oblido del company, si a sortida del company poso la grossa o la petita ... són altres qüestions, d'entre les cuals l'única que veig que hi tingui alguna cosa a veure és la de la sortida de sota manilla.
Si em pregunto què és millor, si posar l'as o no, precisament no ho faig pensant en el meu joc i en quedar ferm jo ... si pensés així, la solució és més fàcil ... només cal mirar-me les meves cartes i decidir segons lo que tinc.
Lo de posar la grossa a sortida del company ... algú ha dit el contrari? i ... en aquest cas de que parlem ... la grossa és l'As, no?