Discussions Lingüístiques

Temes que fa més de dos mesos que no tenen activitat.
Cacho4
Botifarra
Botifarra
Entrades: 103
Membre des de: 02 oct. 2006, 23:27

Història de la llengua valenciana III

EntradaAutor: Cacho4 » 22 nov. 2006, 23:57

Però, a partir de 1.980 la Generalitat de Catalunya començà a presionar al Govern per a que reconega que la llengua valenciana és un dialecte de la llengua catalana. Així ocorre i el govern encapsalat per Felipe González obliga a la Generalitat Valenciana, encapsalada per Joan Lerma, a acceptar llengua catalana i les seues ortografia i gramàtica, deixant de banda les normes ortogràfiques vigents de la Real Academia de Cultura Valenciana. També, a la Universitat de València, s’obliga a canviar la denominació de Filologia Valenciana pel de Filologia Catalana. Alguns dels professors de filologia mostraren la seua discrepància de que tot era la mateixa llengua. La solució adoptada fou la d’expulsar a eixos professors i substituïr-los per uns vinguts de Barcelona.

L’any 1.998 la Generalitat, sota la presidència d’Eduardo Zaplana, decideix formar l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, orgue pertanyent a la Generalitat encarregat de fomentar i difundir la llengua, quan ja existia la Real Acadèmia de Cultura Valenciana per aqueixe menester. Els acadèmics són triats pels partits polítics que formen les Corts Valencianes. La primera cosa que fa l’Acadèmia, una vegada constituïda, és reconéixer que el valencià és un dialecte del català i proclama la unitat de la llengua. Així, el president del govern, José Maria Aznar, contenta els seus “socis” de govern de CiU.

Aquest any, 2.006, s’aprovà el nou Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana i l’Acadèmia Valenciana de la Llengua és reconeguda com orgue normatiu de la llengua, mentre a les altres comunitats autònomes només són considerats com orgues consultius. A l’estiu se publica el Diccionari Ortogràfic i de Pronunciació del Valencià i a la seua introducció, es reconeix que: “la llengua pròpia i històrica dels valencians és també la que compartixen les comunitats autònomes de Catalunya i de les Illes Balears i el Principat d’Andorra, així com altres territoris de l’antiga Corona d’Aragó (el departament francés dels Pirineus Orientals, la ciutat sarda de l’Alguer i la franja oriental d’Aragó) i la comarca murciana del Carxe. Els diferents parlars de tots estos territoris constituïxen una mateixa llengua o sistema lingüístic”.

Com es pot veure, la Generalitat de Catalunya proposa, el Govern disposa i els polítics valencians es baixen els pantalons ... I als valencians, que som els usuaris i propietaris de la llengua valenciana, no s’ha tengut la delicadessa de preguntar-mos el nostre paréixer. Al cap i a la fi, la llengua és un dels pilars fonamentals de la identitat d’un poble ... i els valencians aquest ja l’hem perdut. Quin serà el proper? Les falles, els moros i cristians, la paella o la pilota valenciana?


Ho sento, no he pogut ser més breu. He intentat escriure amb el "valencià normalitzat" que ensenyen a l'escola. Espero no haver fet moltes faltes ortogràfiques i haver ofés ningú.



Cacho4

abril74
Barretina
Barretina
Entrades: 322
Membre des de: 09 oct. 2004, 20:08

EntradaAutor: abril74 » 14 des. 2006, 23:23

...
abril74 l’ha editat per darrera vegada el dia: 27 ago. 2008, 01:14, en total s’ha editat 1 vegada.

base
St. Vicenç
St. Vicenç
Entrades: 79
Membre des de: 28 set. 2005, 10:49

entenderse

EntradaAutor: base » 01 gen. 2007, 18:21

no es por defender a marzebetico pero me parece absurda la discursion, no habeis intentado hablar o escrivir nunca el castellano, ingles,frances o cualquier otra lengua?
me parece que lo importante no es la gramatica sino el poderse entender,a todos aquellos que van de cultos les dire que eso no es una opcion que cada cual elije sino que cada cual tiene sus preferencias o limites, que importa si escrive, mucho, mcxho, mcho, mientras lo entienda la persona con la que habla? me parece mas inculto e intolerante obligar a escrivir a alguien de una forma predeterminada que hacer por entenderse, PERDON SI OFENDO A VUESTRAS MERCEDES, PERO YO SOI CATALAN DEL BARRIO DE GRACIA DE BARCELONA, I NO EM ROTA ELS CULLONS QUE NINGU MI OBLIGUI A ESCRIURE O PARLAR COM ELL DIGUI,PARLO I ESCRIC COM SE O COM PUC AU YO TAMBE MI HE QUEDAT DESCANSAT.

alp2500
Barretina
Barretina
Entrades: 709
Membre des de: 02 oct. 2002, 12:00

EntradaAutor: alp2500 » 04 gen. 2007, 18:55

VISCA CATALUNYA!


LA VOZ DE GALICIA

Miércoles, 20 de Diciembre de 2006

DESDE MI OTERO
Firma: | RAMÓN CHAO |
¡Visca Catalunya!
ME GUSTAN los catalanes porque a lo largo de su historia acogieron e integraron a íberos, fenicios, cartagineses, griegos, romanos, judíos, árabes y toda clase de charnegos y sudacas, sin conocer los problemas que afectan ahora a Francia; es un ejemplo.

Me gustan los catalanes porque ya el 7 de abril de 1249 (uno va hacia Matusalén) el rey Jaime I nombró a cuatro prohombres de Barcelona (los paers) para dirimir los conflictos de la ciudad sin violencias ni reyertas. Esos hombres sabios, que pasaron a cien en 1265, (el Consell de Cent), iniciaron el sistema del gobierno municipal de Barcelona. Gracias a ellos reinó allí la concordia, y antes de empuñar las armas prefirieron siempre emplear la razón.

Me gustan los catalanes porque en toda su historia no han ganado ni una sola guerra, y encima les da por conmemorar como fiesta nacional una de las batallas que perdieron en 1714 a manos de las tropas de Felipe V de Borbón. Cataluña había dejado de ser una nación soberana. Desde entonces, cada 11 de septiembre muchos catalanes y catalanas, como hay que decir ahora, se manifiestan para reclamar sus libertades.

Me gustan las catalanas porque una de ellas, joven y bien plantada por cierto, no vaciló en pegarse a mi espalda durante cuatro días en el asiento trasero de una Vespa cuando recorrí la península en pos de Prisciliano.

Me gustan los catalanes porque tienen de emblema un burro tenaz, trabajador y reflexivo, muy alejado del toro ibérico cuyas bravas y ciegas embestidas lo abocan a la muerte. Estos animales son de una raza registrada, protegida, y prolíferos sementales. Al igual que el cava, se exportan a numerosos países para mejorar la especie autóctona, como a Estados Unidos, donde crearon el Kentucky-catalan donkey . Y allí no piensan, ni mucho menos, en boicotearlos.

Cierto es que en el carácter catalán confluyen las virtudes del asno. Pero los rasgos diferenciales no se limitan a los de este cuadrúpedo. La población catalana se define por una doble característica : el seny y la rauxa . El seny implica sabiduría, juicio mesurado y sentido común. Tenía seny aquel catalán que iba en un compartimiento de un tren al lado de la ventanilla. Tiritaban de frío y los otros pasajeros le pidieron que la subiera: «Es igual», contestó a varias solicitudes, hasta que un mesetero se levantó furioso y alzó la ventanilla... ¡cuyo cristal estaba roto! «Es igual», volvió a repetir el buen hombre con toda su santa cachaza.

Al seny le responde la rauxa , asimilable a la ocurrencia caprichosa, la boutade (frase ingeniosa y absurda). Cuando de joven y surrealista Dalí iba en el metro y veía a un cura con sotana, le decía: «Siéntese, señora». La alianza de estas dos facetas en un solo individuo forma el carácter catalán, que se comunica, se comparte y se aprecia. El otro día al regresar a París en avión desde Barcelona quise ayudarle a un pasajero, dada la exigüidad del espacio, a ponerse el abrigo: «No, por favor, no se moleste, que bastante trabajo me cuesta a mí sólo». Pero lo más refinado lo percibí en el taller del ceramista Artigas. Él y Joan Miró estaban trabajando en el mural del aeropuerto de Barcelona. Le pedí a Miró que le dedicara una lito a mis hijos. Puso: «Para Manu y Antoine afectuosament». Cuando la vio Artigas hizo este parco comentario: «Te lo escribió en catalán para ahorrarse una letra».

Me gusta Cataluña porque allí, según Arcadi Espada, don Quijote recobró la razón, sin duda contagiado por el seny . Me hubiera dado mucha pena que el Ingenioso caballero muriera loco.

Me gusta Cataluña en fin y sobre todo porque uno de mis hijos eligió su capital para vivir en ella por ser una ciudad abierta, tolerante y discreta.


Enlace al artículo:

http://www.lavozdegalicia.es/buscavoz/v ... ,CATALANES


*Ramon Chao es músico, escritor y periodista, padre del cantante Manu Chao y
Caballero de las Artes y las Letras por el gobierno francés.

base
St. Vicenç
St. Vicenç
Entrades: 79
Membre des de: 28 set. 2005, 10:49

tolerante y discreta?

EntradaAutor: base » 04 gen. 2007, 19:16

Barcelona: si puede ser tolerante y discreta, pero por sus palabras usted parece poco tolerante, es mas me da que pensar que es usted poco tolerante y bastante radical,de todos modos supongo que sera bastante mayor,por esa forma de pensar ,que se puede esperar.

base
St. Vicenç
St. Vicenç
Entrades: 79
Membre des de: 28 set. 2005, 10:49

ignorancia

EntradaAutor: base » 04 gen. 2007, 19:19

porque sera que todos los que se las quieren dar de cultos ,siempre empiezan con la tipica frasecita perdonar mi ignorancia,para luego hacerse los savios con palavrejas y articulos copiados?

base
St. Vicenç
St. Vicenç
Entrades: 79
Membre des de: 28 set. 2005, 10:49

RADICALES

EntradaAutor: base » 04 gen. 2007, 19:27

radicales hay en todas partes en el pais vasco etc..... por culpa de ellos es que a unos cuantos que somos de generaciones de catalanes ,cuando viajamos por algunos lugares ,nos desprecian,unos crean la fama y a nosotros nos cardan la lana. Es mejor catalan el que habla i escrive correctamente el idioma que uno que no lo hable por que no lo crea conveniente o no lo escriva por cualquier otra razon? quien es quien para decirle a otra persona como escrivir o hablar,creo que eso esta solo en manos de dios y como yo, no creo .............

clean
Contro
Contro
Entrades: 8
Membre des de: 10 oct. 2005, 21:31

EntradaAutor: clean » 04 gen. 2007, 21:07

O del madriz o perico....

Se admiten apuestas....

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

base
St. Vicenç
St. Vicenç
Entrades: 79
Membre des de: 28 set. 2005, 10:49

otro inteligente

EntradaAutor: base » 05 gen. 2007, 10:12

del barça i mes catala que tu mil vegadas segur,que aixo de ser de catala no es una moda avera si us entereu, es una condicio de naiximent.

alp2500
Barretina
Barretina
Entrades: 709
Membre des de: 02 oct. 2002, 12:00

EntradaAutor: alp2500 » 05 gen. 2007, 13:11

potser que ens plantejem millor que una persona no es pas d'on neix sinó mes aviat d'on es troba mes a gust,perquè el naixement en un lloc depen de l'atzar , per tant per a mi , el naixement no et marca sinó mes aviat el marca el lloc on et trobes com a casa, per alguns potser es una mica dificil de entendre, pero bé jo ho veig aixi,

un altre cosa no per esser catala has de esser del barça, ni tampoc el fet de que siguis seguidor del barça tinguis que esser catala, amb el territori català jo driia que hi ha mes clubs de tot tipus a part del de la capital que potser sigui el que te mes seguidors, pero no es lunic , i tant pot representar a catalunya aquest, com el del barri del meu poble

apa a reveure,

i per acabar una cita : que no se de qui és pero es molt apropiada
L'home és amo dels seus silencis i esclaus de les seves paraules

psc
alp2500 l’ha editat per darrera vegada el dia: 05 gen. 2007, 20:13, en total s’ha editat 1 vegada.

clean
Contro
Contro
Entrades: 8
Membre des de: 10 oct. 2005, 21:31

EntradaAutor: clean » 05 gen. 2007, 19:26

Ara en català... Plas plas plas!!!

Veus que fàcil?


:twisted: :twisted:


Torna a “Relíquies”

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 48 visitants