LA MALA EDUCACIÓ
Bernat Amengual Sastre
Los Angeles, segons Isabel Coixet, és la ciutat més propera a l'infern, malgrat que tot l'occident no sigui més que un conjunt de països satèl·lit de Hollywood.
El cine nord-americà és la gran escola, la font d'on beuen tots els intel·lectuals, i l'únic origen dels coneixements dels ciutadans normals. Sense ell, la nostra cultura seria completament diferent. Des d'Alexandre el Gran fins a l'imperi britànic de l´època victoriana, el control dels estats més poderosos se centrava principalment en el poder militar. Els EUA, en canvi, a més de l'exèrcit més prepotent del món, té una indústria cinematogràfica que li atorga el domini cultural. Tal vegada per això mateix, Fernando Trueba assegura que "el cine espanyol és dolent, però l'americà és una merda".
El fracàs escolar no ve donat només pel mal funcionament del sistema educatiu i per la manca d'interès dels alumnes, sinó també perquè els joves aprenen més del cine i la TV que de la família i dels mestres. Seguidament veurem alguns exemples de la influència que exerceix Hollywood sobre els nostres coneixements i la nostra mala educació.
Començaré per mi mateix: A veure si endevinau on vaig aprendre conceptes inexistents a l'Espanya franquista, tals com "comandament a distància", "divorci", "vaga", "sindicat", "jurat". I no som l'únic: el militar argentí Adolfo Scilingo va protestar formalment en comprovar que no el jutjaria un jurat popular, com a les pel·lícules americanes.
Molts parvulets coneixen els contes de Disney millor que les rondalles mallorquines. Qualsevol estudiant d'ESO identifica abans una foto de Nova York que de Salamanca, i una de les cascades del Niàgara més que una altra de les Fonts Ufanes. Buffalo Bill és més conegut que Joanot Colom, i Jerónimo més que Abú Yahya. Molts balears que no saben que el president de la comunitat habita el Consolat de Mar, coneixen perfectament la façana i el despatx oval de la Casa Blanca. A l'hora d'enumerar universitats conegudes, posarem primer Harvard o Yale que no la UIB. Molts que no saben que Terol existeix, identifiquen el pont de Brooklyn i Wall Street o la sisena avinguda de Manhattan.
Hem de continuar? Doncs, més exemples. Alguns supersticiosos que pensaven que els dimarts 13 no es podien casar ni embarcar, ara creuen que és el divendres 13 el dia de mala sort. Mallorquins que només coneixen el tir de fona per la història de David i Goliat, saben que el beisbol és l'esport rei als EUA. Howard Hughes és més milionari que Joan March, i la batalla de Llucmajor no existeix perquè no ha sortit a cap pel·lícula com Pearl Harbor.
Tenc una amiga que remuga ferm perquè creu que els castellers no són tradicionals de les Balears, i que és un costum que ens volen imposar els catalans. En canvi celebra sense rubor el Halloween com si el dia de Tots Sants fos una festa de fantasmes i bruixes.
King Kong va fer cèlebre l'Empire State com Bin Laden les Torres Bessones. Jurasic Park imposà la moda dels dinosaures, i molts nins que no havien après la taula del cinc sabien en canvi una tirallonga de noms científics de monstres prehistòrics. Els estudiants de qualsevol edat han après més geografia, història o literatura a través del cine americà que a l'institut. Molta gent coneix Jules Verne tan sols per les pel·lícules, i no saben que Dràcula, Frankenstein o Tarzan eren originàriament personatges literaris. Els senyals de fum dels pell-roja són més coneguts que els de les torres de vigilància que enrevoltaven les nostres Illes.
La candidata a oscar "Full monthy" va posar de moda que la gent normal es despullàs per una causa justa o altruista. No cal dubtar la influència del cinema en la manera de vestir o pentinar-se. Marlon Brando, a "Un tramvia anomenat desig", va fer que la venda de samarretes augmentàs molt, i Pamela Anderson va animar moltes dones a practicar la mamoplàstica com si fos una nova religió. També sabem com anava vestida la gent a altres èpoques gràcies al vestuari del cinema.
Allò que el vent s'endugué ens va fer conèixer millor la guerra de Secessió dels EUA que no la guerra civil espanyola, on lluitaren els nostres pares o padrins.
En el llenguatge col·loquial encara es diu "una besada de cine" quan és amb llengua, o "una casa de cine" quan és luxosa. Fou l'any 1961, a Esplendor en la hierba, en què Warren Beatty i Natalie Wood es feren la primera besada amb llengua de la història del cinema americà.
Finalment, direm que tots els tòpics que el cinema americà identifica amb els altres països (tots els habitants de Mèxic són tganduls; els de Colòmbia, narcotraficants; els de Rússia, mafiosos, etc.), nosaltres els hem acceptat com a vertaders. I és que ens han fet creure que una cosa no és veritat si no ha sortit mai a un film de Hollywood, que la realitat és la que surt al cinema nord-americà. Aquesta és la nostra mala educacio