Per gent que sapigui las reglas de la butifarra "obliga

Temes que fa més de dos mesos que no tenen activitat.
fritz
Barretina
Barretina
Entrades: 360
Membre des de: 22 set. 2003, 12:01

EntradaAutor: fritz » 21 set. 2005, 15:26

acopdegarrotix,
No, no ho has entès, ningú està inventant cap manera nova de jugar, el que estem intentant, no cal que digui l'èxit que tenim, és regular, o fer unes normes, digue-li com vulguis, a una manera de jugar que ja existeix desde fa molt de temps.
I tampoc et diré les moltes diferencies que hi haurien entre la lliure i aquesta modalitat del joc, molt més a prop de la obligada que de la lliure.
I continuo parlant de normes i no de maneres de jugar ja que és evident que entre bons jugadors les diferencies són mínimes, entre les tres maneres vull dir. Les diferencies són unica i exclusivament de NORMES, no de maneres de jugar. Entenc que un jugador que jugui carregant no variarà pas la manera de jugar perquè unes normes li permetin, o sí?

És fàcil: legal carregar? si, sempre, ben jugat? aps, parlem-ne.

morfeo
Barretina
Barretina
Entrades: 164
Membre des de: 18 set. 2002, 18:02

EntradaAutor: morfeo » 21 set. 2005, 15:49

Ondia que divertit, al final acabareu jugant lliure. :twisted:

A vore, si lliberitzem el segon jugador, ja es pot carregar rei sobre manilla, cert oi?

I si anem a salvar punts si se m´acud una jugada, que la obligada no permet, i que de fet si es fa permet salvar punts.Butifarra dels contraris, el meu company te una collada que resulta que tristement jo li trenco amb el 8, peró clar com que no es una carta de punts no la puc carregar, li trenco la collada i perdem un parell de bases.Per qué en aquest cas no ho puc fer en obligat?

(Ja sé que hi ha llocs obligats que es permet....... peró d´altres que no pas)

Proposo que les NORMES de la obligada amb carrego tinguin en contre aquesta jugada, per qué si aplico la filosofía de salvar punts, la jugada te de ser válida.

Apa 8) 8)
morfeo l’ha editat per darrera vegada el dia: 21 set. 2005, 15:50, en total s’ha editat 1 vegada.

Muntana
Barretina
Barretina
Entrades: 161
Membre des de: 07 jul. 2003, 10:15

EntradaAutor: Muntana » 21 set. 2005, 15:50

a veura, ja porto dies veient les repliques i contrarepliques sobre la pregunta de si es legal el carrego i si es aixi de quina manera es pot fer, aixo ja es mes llarg que la discusió sobre l estatut de catalunya.

a la meva modesta opinió la forma del carrego es molt senzilla recordo que desde que era un marrec i la meva mare em portava el biberó a la tasca del costat de casa que sempre he sentit a dir lo mateix.

es pot carregar cara al company qualsevol carta amb tantos quan hi ha la certitut de que aquest falla o te la carta dominadora amb la que fara base, si no es aixi renunci.

mes tard he viatxat per molts llocs al llarg de catalunya i a tots he intentat sempre fer partida amb la gent del lloc i a tots els que es jugava obligada feien servir el mateix criteri.

apa, mes marro

muntana

formati
St. Vicenç
St. Vicenç
Entrades: 66
Membre des de: 10 feb. 2004, 16:49

EntradaAutor: formati » 21 set. 2005, 16:00

Muntana ha escrit:... es pot carregar cara al company qualsevol carta amb tantos quan hi ha la certitut de que aquest falla o te la carta dominadora amb la que fara base, si no es aixi renunci. ...

per tant, i en contra del què vas dir el primer dia, la jugada que ha donat origen a aquest post NO ÉS LEGAL per la simple raó de que no hi ha cap CERTITUD que el company falla. Ho sento, ET SEMBLA que falla, però SEGUR SEGUR no ho saps, pot no tenir trumfos. Ara em diràs que és absurd, però ho sento, matemàticament pot no tenir-ne, no hi ha cap certitud.

Vinga marro :!:

T'ho poso més fàcil:

Surten a la dreta de 7, el company dona el 5 i a l'esquerra guanyen de Manilla.
Ara, el de l'esquerra surt de Cavall i jo que tinc la Sota i el 6 ... "semblaria" que puc carregar, oi? Doncs no, no tinc cap certitud que el company falli perquè pot no tenir trumfos. Puc o no puc Muntana?

Per cert ... a part dels quatre sonats que no tenim res més a fer ... li interessa a algú aquesta discusió?

morfeo
Barretina
Barretina
Entrades: 164
Membre des de: 18 set. 2002, 18:02

EntradaAutor: morfeo » 21 set. 2005, 16:18

Peró es que segons aixó muntana, tampoc es pot carregar cavall sobre rei si ets el segon jugador, o sota sobre cavall a primera jugada,perqué en cap cas tens la CERTITUD de que el teu company tingui la carta dominadora que fará bassa.

Apa encara mes marro. :roll:

Per cert, ja se com ho faré per qué no em surti la barretina (sense perdre gaire la identitad) :mrgreen:

formati
St. Vicenç
St. Vicenç
Entrades: 66
Membre des de: 10 feb. 2004, 16:49

EntradaAutor: formati » 21 set. 2005, 16:28

morfeo ha escrit:Per cert, ja se com ho faré per qué no em surti la barretina (sense perdre gaire la identitad) :mrgreen:

morfeo_ ? _morfeo ? morfi?

morfeo
Barretina
Barretina
Entrades: 164
Membre des de: 18 set. 2002, 18:02

EntradaAutor: morfeo » 21 set. 2005, 16:31

Tres telediarios i ho sabràs. :wink:

Però vas ben encaminat :D

fritz
Barretina
Barretina
Entrades: 360
Membre des de: 22 set. 2003, 12:01

EntradaAutor: fritz » 21 set. 2005, 16:36

morfi,
Ja te'n guardaràs prou de canviar-te el nick... A més, si no passa l'anomenat efecte pufon ho tens clar! Beno, si et poses pastoreta ja em conformo :mrgreen:

CarlesG
Barretina
Barretina
Entrades: 164
Membre des de: 19 set. 2002, 14:03

enganyar

EntradaAutor: CarlesG » 21 set. 2005, 16:37

Diu formati:

Per cert ... a part dels quatre sonats que no tenim res més a fer ... li interessa a algú aquesta discusió?

A mi, sí. Però la veritat és que amb tantes elucubracions tècnico-teòriques ja m'he perdut.

Per sortir de la confusió en la que, al menys jo, estic, proposo tornar al principi.

Per mi, la diferència ESSENCIAL entre la butifarra "lliure" i la "obligada" en qualsevol de les seves varietats locals, no radica en la possibilitat o no de tirar una carta determinada, sinó en la possibilitat d'enganyar, és a dir, tirar una carta amb l'única finalitat de desinformar.

Aquesta pràctica per mi (després buscarem la solució per aconseguir el desideratum) és totalment reprovable, i no solament perquè és el que em van ensenyar des de petit o perquè él el sistema del meu poble, sinó per dues raons fonamentals:

a) Perquè introdueix un factor d'atzar que no s'adiu amb el caràcter científic de la butifarra.

b) Perquè enganyant, tan s'enganya al contrari com al company, i essent la butifarra un joc de parella és evident que mai no es pot enganyar al company.

Si estem d'acord amb aquesta premisa, haurem d'admetre que el "carrego" no és una institució estranya al sistema de joc obligat. Cert és que hi podrà haver algun dubte sobre si el carrego és voluntari o no, però en tot cas el carrego impedeix perdre uns punts tontament per l'obligació de tirar la petita, i crec que els avantatges superen els inconvenients.

Tingueu en compte que en la butifarra de Girona (l'única que conec, a part del butinet) s'admet també tirar una carta que no sigui la més petita en el cas que (per exemple, en buti, o quan el company arrastra) això permeti no estroncar la "collada" del company.

Si em dieu: això es jugar lliure, però ben jugat, insistiré: no, simplement és jugar a no enganyar.

Vinga, ja podeu començar a redactar les normes universals de la butifarra obligada amb possibilitat de carregar, que poden conviure perfectament amb l'obligada estricta i la lliure, com conviuen el futbol, el futbol sala i el futbol platja.

formati
St. Vicenç
St. Vicenç
Entrades: 66
Membre des de: 10 feb. 2004, 16:49

EntradaAutor: formati » 21 set. 2005, 16:44

CarlesG,
ho sento però discrepo.

La botifarra lliure és molt més que "enganyar". Permet jugades molt interessants i, tot i que a mi m'agradi més l'obligada, no deixaré mai de defensar-la.

Em sembla absurd convertir aquest post en l'etern debat lliure/obligada. Si us plau, deixem el tema.

Parlem EXCLUSIVAMENT de l'obligada amb carrego. I ademés estem parlant EXCLUSIVAMENT del carrego del segon jugador quan serveix.

Insisteixo: cap de vosaltres serà capaç de redactar una NORMA que us satisfaci a vosaltres mateixos. Per cada norma que em proposeu jo us posaré un exemple i vosaltres direu "Ostres no, en aquest cas no".

Per tant, de normes universals d'obligada amb carrego, res de res. Abans donaran l'As els robots :P :P :P.

Si ademés ho vols complicar amb el tercer jugador podent donar una carta que no sigui la petita per no tallar el pal del company (jugada francament lloable i per mi l'únic inconvenient real de l'obligada, perquè el carrego se me'n fot) ... llavors ja ni l'Einstein de la botifarra. Això ja és impossible plus plus.
I si permets això, també has de permetre que el QUART jugador, no servint, pugui donar una carta que no sigui la petita per no tallar un pal (el del descart) que sap que el seu company té llarg ... (això no se t'havia ocorregut, oi?).
I ...
I ...

Tot això ja es va discutir, no? Que tossuts que sou (jo no :P :P :P).
formati l’ha editat per darrera vegada el dia: 21 set. 2005, 16:53, en total s’ha editat 8 vegades.

morfeo
Barretina
Barretina
Entrades: 164
Membre des de: 18 set. 2002, 18:02

EntradaAutor: morfeo » 21 set. 2005, 16:44

:twisted:

morfi,
Ja te'n guardaràs prou de canviar-te el nick... A més, si no passa l'anomenat efecte pufon ho tens clar! Beno, si et poses pastoreta ja em conformo


2 telediarios. Mmmmmmmmm el nick el tinc registrat de abans del "efecte pufon"

Pastoras,
8)

fritz
Barretina
Barretina
Entrades: 360
Membre des de: 22 set. 2003, 12:01

EntradaAutor: fritz » 21 set. 2005, 16:58

morfeo ha escrit::twisted:

morfi,
Ja te'n guardaràs prou de canviar-te el nick... A més, si no passa l'anomenat efecte pufon ho tens clar! Beno, si et poses pastoreta ja em conformo


2 telediarios. Mmmmmmmmm el nick el tinc registrat de abans del "efecte pufon"

Pastoras,
8)


A no, aixó no val, al meu poble és renunciiiiiiiiiiiiiii

Et diràs "llibertaria" ? :mrgreen:

peach
Barretina
Barretina
Entrades: 381
Membre des de: 27 juny 2004, 21:12

EntradaAutor: peach » 21 set. 2005, 17:22

heyy formati.. a mi m'interesa pero estic esperant si us puseu d'acord... segiu.. segiu q es diver.

Muntana
Barretina
Barretina
Entrades: 161
Membre des de: 07 jul. 2003, 10:15

EntradaAutor: Muntana » 21 set. 2005, 17:37

a veure, la butifarra tan sols hi ha una forma de jugar-la, que és bé, l'altra és una imitació adulterada que se li pot donar qualsevol nom.

l'ànima de la butifarra obligada amb carrego és que totes les carregades cara al company siguin fetes amb sentit, aixó vol dir llògica, o sigui que si es carrega figura cara al company sigui perque per les cartes jugades i les que tu tens a la mà veus que el company pot fer base o fallar indistintament de si tindrà o no tindrà trunfus o el tercer jugador fallarà la carta del seu company aixó ja es veurà, peró el carrego te aquesta intenció.

com bé diu en Carles a Girona (on es va inventar la butifarra, als altres llocs ens l'han intentat copiar :-]) jugant obligada fins i tot en cas de buti del company es pot donar carta alta per no parar-li la seva collada.

que continui el marro

muntana

alp2500
Barretina
Barretina
Entrades: 709
Membre des de: 02 oct. 2002, 12:00

EntradaAutor: alp2500 » 21 set. 2005, 17:51

En muntana diu:

l'ànima de la butifarra obligada amb carrego és que totes les carregades cara al company siguin fetes amb sentit, aixó vol dir llògica, o sigui que si es carrega figura cara al company sigui perque per les cartes jugades i les que tu tens a la mà veus que el company pot fer base o fallar indistintament de si tindrà o no tindrà trunfus o el tercer jugador fallarà la carta del seu company aixó ja es veurà, peró el carrego te aquesta intenció.


mira deixar el carrego a apreciacions humanes es un mal començament perque alguns ho veuran negre i altres blancs, lo millor seria unes normes estrictes i ja està quines ? be formati mulla't

apa a reveure
psc


Torna a “Relíquies”

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 9 visitants