I TU? COM XERRES?

Temes que fa més de dos mesos que no tenen activitat.
fritz
Barretina
Barretina
Entrades: 360
Membre des de: 22 set. 2003, 12:01

I TU? COM XERRES?

EntradaAutor: fritz » 21 set. 2005, 21:29

Bones,
Ara que arriba la tardor la Primavera m'ha fet rumiar (perdoneu pel acudit dolent). I he pensat que per relaxar-nos una mica podriem parlar de: Com anomeneu les diferents jugades al vostre bar, poble o ciutat?
No vull dir pas frases fetes sobre el joc (ja existeix un post així) si no més aviat fer una mena de diccionari.
Coll- s'anomena així a cada pal del joc, oro, copa, espasa i basto.
Collada- Es diu que es té una collada quan en tens moltes d'un mateix pal (coll)
Afluixar- Es diu que afluixes coll quan ets quart jugador i no mates la carta del company.
Sortir de carta d'as - Es diu que es surt de carta d'as quan surts d'un coll que tens l'as.
Ma pobre- S'anomena així al jugador que ha delegat.
Marxar de pal tocat-Es diu que marxes de pal tocat quan la primera anada que tens dones una carta d'un coll que ja s'ha obert (tocat)
Trascollar-es diu que trascolles quan et toca jugar i obres un coll que encara no s'ha tocat.

N'hi ha més, a veure si us animeu!

primavera
Barretina
Barretina
Entrades: 241
Membre des de: 01 nov. 2003, 19:32

EntradaAutor: primavera » 21 set. 2005, 22:44

Fritz, carinyet, un vocabulari de termes específics!!! Quina gran idea!. Els d'aquí abaix no saps com t'ho agraïm. Muassss mils.

Sol (primavera)

formati
St. Vicenç
St. Vicenç
Entrades: 66
Membre des de: 10 feb. 2004, 16:49

EntradaAutor: formati » 22 set. 2005, 10:41

Mà rica i mà pobre són termes genèrics per referir-se, per cada parella, al jugador que domina el joc i al que està diguem-ne que al servei de l'altre, però específicament:
Mà rica: el que fa Botifarra, el que contra, en menys mesura el que fa trumfo directe
Mà pobre: el company del que fa Botifarra, el company del que contra, en menys mesura el company del que fa trumfo directe. Jo no ho empraria mai pel que delega sense més.
La mà pobre obre pals, la mà rica els torna.

Capa o capot: es diu del dat en què es fan tots els punts possibles, 36. Si és en Botifarra també se'n diu orga... uiii no, que em banejen :twisted:.

Mitja cuita: es diu del dat en què es fan la meitat dels punts possibles, 18.

Barrotar v tr JOCS En alguns jocs de cartes, tenint un jugador en el seu joc un dels atots majors, matar amb un atot inferior. Barrotar la manilla, l'as.
Al Gironès (que no a totes les comarques gironines) s'empra preferiblement passar.
La sortida del company no es barrota mai. A trumfo directe del company tampoc (això últim no tothom hi està d'acord).

Descart negatiu. De lo que me voy no me vengas que deia aquell ...

Descart positiu. Toca'm aquest pal, coi. Encara es fa servir a algún lloc de pastorassos ... :roll: :wink:

Descart mixte. Tècnica mítica suposadament emprada en un poblet aïllat de lliures irreductibles que resisteixen als invasors, el secret de la qual es transmet de boca de pastor lliure a orella de pastor lliure :P :P :P

Moderna. Tècnica emprada per ilustres contertulis massa complexe per ser resumida en unes línies però que podríem caracteritzar per fer trumfos directes amb molt dolent i amb molt bó i delegar només per indicar al company "a la mínima que puguis, fes Botifarra". Té la seva sustentació teòrica en la coneguda dita Caga més un bou que cent orenetes.

Bernabé agresiva. Psssstttttt, ni la CIA ni l'FBI n'han desvelat els secrets, no ho faré pas jo. 8)

Les quaranta. Cavall i Rei del mateix pal. Res a veure amb l'hora que s'arriba a casa després d'una partida :?.

Arrastres i Descartes. Els dos inventors de la Botifarra. Hores i hores d'investigació i estudi han permés establir definitivament que, per increíble que sembli, la Botifarra no la van inventar ni a Girona ni a Lleida: l'un era grec i l'altre francès.

Muntana
Barretina
Barretina
Entrades: 161
Membre des de: 07 jul. 2003, 10:15

EntradaAutor: Muntana » 22 set. 2005, 13:10

carta ferma: la que es dominadora en aquell moment del joc

muntana

fritz
Barretina
Barretina
Entrades: 360
Membre des de: 22 set. 2003, 12:01

EntradaAutor: fritz » 22 set. 2005, 16:05

Amagar l'as- Es diu que amagues l'as quan tens as manilla i mates de manilla.
Fer un pic- arrastrar. Normalment dins del contexte de , oxxxx pxxxx quan entres fes un pic pastor!
Fer entrar- Es diu així quan jugues una carta que saps segur que el teu company o el contrari fara base i per tant "quedarà a dins"
Fer el ganxo quan tens manilla rei d'un coll fas entrar al de la teva dreta per fotra-li un as.
Encartar- Es diu que un jugador l'han encartat quan l'hi han fet el ganxo.


Quan en tinguem unes quantes les podriem posar per ordre alfabetic i tal no?

CarlesG
Barretina
Barretina
Entrades: 164
Membre des de: 19 set. 2002, 14:03

EntradaAutor: CarlesG » 23 set. 2005, 14:27

En un local de Girona dissortadament desaparegut (la Penya Doble Set), on sovint veia jugar a la butifarra a gent gran, vaig sentir moltes vegades la frase:

"Sortida de carta sola, sortida de can titola".

Encara hi ha molts jugadors que creuen que la sortida de semifallo és la sortida "reina", i la practiquen amb una rapidesa, una reincidència i una fe tan grosses com les pallisses que els foten quan el company del que ha cantat, després d'arrastrar, com és de rigor, té una collada d'aquell pal i els ho foten tot, tot, tot, moltes vegades sense tenir l'oportunitat de fallar ni un cavall! Fins i tot, al butinet, he vist que (suposo que sense altra raó que la força del costum) alguns també surten de carta sola en butifarra.

Profeta
Botifarra
Botifarra
Entrades: 100
Membre des de: 18 set. 2002, 04:43

EntradaAutor: Profeta » 23 set. 2005, 17:42

Aquesta no la sentireu a cap bar, es exclusiva del ButiNET. A mes a mes aprofitare per fer una mica d'auto-propaganda, ... que la pobra morfeo (i, mes en el passat, en Quiquet) se n'ha fet un fart de patir-la aquesta jugada.

Contrada Profeta: es diu de la contrada excessivament optimista i que implica que els contraris en sumin el doble.

morfi
Botifarra
Botifarra
Entrades: 132
Membre des de: 05 jul. 2004, 17:18

EntradaAutor: morfi » 23 set. 2005, 18:21

:wink: Profeta tambe t´has deixat una altre bastant famosa del butinet:

Copes lanena: es diu del trunfu passat quant només portes tres de cada i dolentes i fas copes.

Butinet també te un llenguatge propi butifarrero. :D

CarlesG
Barretina
Barretina
Entrades: 164
Membre des de: 19 set. 2002, 14:03

EntradaAutor: CarlesG » 23 set. 2005, 18:35

home, si hem de fer referència a frases del butinet, les més corrents són:

perquè no em tornes la jugada, capullo?

que no veus que falla, imbecil?

però aquestes corresponen al forum "estic tip de mala educacio", i per freqüents que siguin, no sembla que hagin de passar a la història

abril74
Barretina
Barretina
Entrades: 322
Membre des de: 09 oct. 2004, 20:08

EntradaAutor: abril74 » 24 set. 2005, 02:15

...
abril74 l’ha editat per darrera vegada el dia: 26 ago. 2008, 22:48, en total s’ha editat 1 vegada.

CarlesG
Barretina
Barretina
Entrades: 164
Membre des de: 19 set. 2002, 14:03

EntradaAutor: CarlesG » 28 set. 2005, 21:04

Hi ha una frase que m'agrada molt:

"Podent ser senyor (o amo) no vulguis ser mosso"

Amb el mateix contingut pot haver-hi variants, potser més encertades.

M'agrada, primer, per la terminologia, que evoca la Catalunya rústica del segle XIX. Ara em sembla que ja no hi ha "senyors", ni tampoc "mossos".

I en segon lloc per la filosofia que implica: en aquest joc, em sembla, és millor tàctica anar-se quedant pel final amb les cartes "fermes" (o "fortes", o "valentes", com diuen en altres llocs), que intentar fer ràpidament els punts (per exemple, fent fallar reiteradament al que ha cantat trumfos, i maleïda la gràcia que em fa moltes vegades, si he cantat delegat i amb poc trumfo).

kuldetaverna
Contro
Contro
Entrades: 16
Membre des de: 28 set. 2005, 16:46

EntradaAutor: kuldetaverna » 28 set. 2005, 21:26

Que no hi ha mossos? I com es diuen aquells kabrons que em fan bufar quan surto de la taverna?


És cert que de senyors se'n veuen pocs...

fritz
Barretina
Barretina
Entrades: 360
Membre des de: 22 set. 2003, 12:01

EntradaAutor: fritz » 28 set. 2005, 21:45

Bones,
Les quaranta petites - sota -cavall o en altres llocs cavall-sota.

Coll bó- tenir tot un pal ferm.
Carta bona esu, peró quan es refereix a una carta.
Sabatera-deixar als contraris a 0.
Sortir de la tercera- sortir de la tercera carta amb més valor d'un coll.


jejejjeje kuldetaverna, et podem dir kul a seques?

formati
St. Vicenç
St. Vicenç
Entrades: 66
Membre des de: 10 feb. 2004, 16:49

EntradaAutor: formati » 29 set. 2005, 09:42

quatrer Distribució 4-4-4-0, és a dir, un fallo rodó i quatre cartes de cada un dels altres tres pals. Com que per sistema es delega, quan el company et canta el fallo comences a plorar :cry: , però noi!, quan canta un dels altres pals -més sovint del què sembla - tot el món es torna de color de rosa :).

mirillo V. anar nu

Cuarta de palo largo La poso així en castellà perquè els que tenim la desgràcia :) de jugar a vegades amb jugadors de bridge la sentim sovint. Traslladen una norma d'aquell joc i en Botifarra surten sistemàticament de la quarta carta més alta del pal més llarg.

CarlesG, jo la coneixia com Del què en sóc amo no en vull ser mosso que explica el perquè no és una gran sortida ferse Manilla de cara amb Manilla-Rei.

fritz, quina és la diferència entre sota-cavall o en altres llocs cavall-sota :?: :?:

fritz
Barretina
Barretina
Entrades: 360
Membre des de: 22 set. 2003, 12:01

EntradaAutor: fritz » 29 set. 2005, 20:19

Rei formati,
A part de carregós el trobo lent ultimament, cap diferència, és que tinc un humor extrany.

8)

Marcar pal: dir al company(i als contraris) de quin pal tens bo.
Amb as i rei sortir d'as, sortida de pastoràs me l'acabo d'inventar.


Torna a “Relíquies”

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 47 visitants

cron