La bruixa dolenta de l'Estatut

Temes que fa més de dos mesos que no tenen activitat.
Carles
Carles
Carles
Entrades: 2252
Membre des de: 15 set. 2002, 23:42

La bruixa dolenta de l'Estatut

EntradaAutor: Carles » 29 gen. 2006, 22:10

Font: El periodico

La bruixa dolenta de l'Estatut

• Una versió de l'obra infantil 'El mag d'Oz' satiritza els catalans i Zapatero per terres murcianes i andaluses
• El muntatge està sufragat per Cajamurcia i l'ajuntament murcià, sota control del PP

NACHO PARA
ALMERIA

La malvada Bruixa de l'Oest parla amb marcat accent català, s'autoproclama "presidenta del camp de roselles verinoses", viu en una "terra de perills, arenes movedisses i camins tenebrosos", identificada veladament amb Catalunya, i sospira per assistir "al ball d'inauguració de l'Estatut". Més de 50.000 nens de Múrcia i Almeria ja han escridassat el pèrfid personatge d'El mag d'Oz, en la versió teatral de Lorenzo Píriz-Carbonell, sufragada per Cajamurcia i l'Ajuntament de Múrcia, tots dos sota control del Partit Popular. Teatre polititzat i gratuït dirigit al públic infantil. "Una obra per a nens amb abundants elements de complicitat amb els adults", segons explica la web del Romea, el teatre murcià que ha estrenat i ha produït aquest muntatge.

Fada espanyola
Encara que no s'hi cita Catalunya expressament, la bruixa dolentíssima deixa clara la seva procedència des de la primera aparició en escena. "M'han ordenat que us aniquili. Així m'ascendiran, em convidaran al ball d'inauguració de l'Estatut, un luxe", assegura la bruixa intercalant paraules en català. La fada bona del conte va vestida de rojigualda, com la bandera espanyola, mentre que un dels sicaris de la bruixa, el Rei dels Micos Voladors, l'odiós personatge que aconsegueix empresonar els bons, llueix grans ales blaugrana, els colors del Barça.
"Tan bona que sóc, no sé per què ningú m'estima. Tinc molt de talante per al diàleg", arriba a dir la Bruixa de l'Oest, en una referència velada al president del Govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero. "No em convenceràs amb paraules, ets dolenta", li contesta Dorita, la virtuosa nena que protagonitza el conte. Per rematar l'obra, Dorita mata la bruixa catalana abocant-li a sobre una galleda d'aigua, tota una al.legoria de l'obsessió murciana pel Pla Hidrològic Nacional (PHN), al qual es va oposar Catalunya.
Estrenada el 17 de desembre passat al teatre Romea de Múrcia, l'obra finalitza, demà i demà passat, a El Ejido, una gira per les principals localitats almerienques controlades pel PP, Almeria capital i Roquetas incloses. Els escolars, d'edats entre els 5 i els 12 anys, assisteixen gratis a les representacions, en sessions intensives de dues o tres representacions diàries. "L'estan veient moltíssims nens, més de 50.000 fins avui. N'estem contentíssims", va afirmar Antonio Llama, escenògraf i soci fundador de la companyia murciana Tespis, encarregada del muntatge, després de la representació de dijous passat a l'auditori Maestro Padilla d'Almeria.
En contraposició a la malvada bruixa catalana i els seus sequaços, els personatges que desperten la simpatia dels nens --la nena Dorita, l'Espantaocells sense cervell, el llenyataire de Llauna i el Lleó Covard-- simbolitzen, segons el director de l'obra, "els valors que dignifiquen l'ésser humà: el sentit comú, la tendresa, el valor, la lleialtat, l'amor, la solidaritat, la intel.ligència, el respecte a la vida, la bondat, l'honradesa i la veritat".
Píriz-Carbonell ha definit també la seva versió d'El mag d'Oz, escrita l'any 1900 per Lyman Frank Baum i popularitzada pel musical cinematogràfic de Victor Fleming el 1939, amb Judy Garland en el paper protagonista, com "una comèdia amb molt sentit de l'humor que fascina nens i adults, un conte de fades gairebé modern concebut per entretenir i ensenyar". Però el missatge final és que a la bruixa catalana se l'ha d'eliminar "i així no tornarà a molestar".

Una obra que arrossega
Encara que sembla dubtós que els nens identifiquin la maldat de la Bruixa de l'Oest amb l'accent català i les referències a l'Estatut i al tarannà de Zapatero, aquí queda la reflexió del crític teatral del diari La Opinión de Múrcia, Javier González Soler, publicada el 3 de gener passat: "Això pot sonar a tòpic, però un dels meus fills fa dos dies que està obsessionat amb els personatges del Mag d'Oz, i crec que això vol dir alguna cosa. L'espectacle arrossega el públic infantil".
Cap al final de l'obra, quan el personatge que encarna el Mag d'Oz demostra ser "un impostor que ha enganyat a tothom", el discurs de la virtuosa Dorita, acèrrima defensora de la família, s'assembla molt als recurrents retrets del Partit Popular al president Zapatero: "Aquesta gent bona es mereix un governant de veritat i no un il.lusionista".
El Mag d'Oz, en la curiosa versió de Píriz-Carbonell, tornarà al teatre Romea de Múrcia en 11 noves funcions gratuïtes per a col.legis entre el 7 de febrer i l'1 de març.

Torna a “Relíquies”

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 169 visitants

cron