Tal dia com avui...

Punt de trobada, de reflexió, de converses, etc, sense que tinguin res a veure amb la Botifarra.
plana
Barretina
Barretina
Entrades: 903
Membre des de: 22 oct. 2002, 23:15

EntradaAutor: plana » 01 oct. 2008, 00:08

1 d'Octubre

Diari de Barcelona o Diario de Barcelona és el nom de la publicació periòdica fundada a Barcelona l'1 d'octubre de 1792 i que amb algunes interrupcions va seguir essent publicada fins la dècada dels noranta del segle XX, essent durant molts anys el més antic encara en publicació de la premsa continental europea.
Pere Pau Husson de Lapezaran un impressor d'origen napolità va obtenir els permisos governatius per publicar el Diario de Barcelona que estava redactat en castellà i era un tipus de diari oficial que en aquella època també publicaven notícies de caràcter no oficial.
A finals de segle XVIII i principis del segle XIX en les pàgines del diari s'hi va recollir la polèmica sobre l'ortografia i gramàtica catalana entre els lectors de la publicació. Hi va destacar les opinions de Josep Pau Ballot qui sembla que va ser decisiu per que durant el govern napoleònic es fes (temporalment) una edició del diari en doble columna en català i francès.
Després de la guerra del francès, el 6 de juny de 1814 el Diari de Barcelona va ser concedit a Antoni Brusi i en anys posteriors administrat per familiars seus motiu pel qual se l'anomenà popularment durant anys El Brusi. El diari adoptà una ideologia monàrquica i liberal conservadora una posició que si en un primer moment garantia la seva continuïtat a la llarga (quan la censura de premsa va disminuir) li faria perdre influència. Des del punt de vista idiomàtic en aquella època el diari (a banda d'algunes poesies en català) era quasi absolutament en castellà, però reflectint la situació sociolingüística de predomini catalanoparlant els redactors havien d'explicar el significat d'algunes paraules en castellà: per exemple s'hi recullen frases com: aplopejía (vulgo) feridura.
Molts escriptors en català van escriure en castellà articles al Diari de Barcelona entre ells Joan Maragall
Amb l'atenuació de la censura de premsa altres diaris La Vanguardia (1881), La veu de Catalunya (1899)etc. van trencar el predomini del Diari de Barcelona
El diari de Barcelona va seguir en publicació durant la guerra civil (1936-1939), va ser incautat i transformat en òrgan d'Estat Català. Fou publicat en català sota la direcció de Marcel·lí Perelló i Domingo. Al final de la guerra va ser tornat als seus antics propietaris.
Aquest diari va desaprèixer l'any 1980, però sortí de nou autogestionat pels treballadors el 1982 (bilingüe). El 1984 desapareguè novament. El 1985 fou adquirit per l'Ajuntament de Barcelona, el qual el cedí al grup Zeta el 1986; i aquest amb la participació de l'ONCE, el tornà a publicar a l'any següent, redactat íntegrament en català. Actualment ja no apareix com publicació en premsa però sí a internet, la capçalera és propietat de l'Ajuntament de Barcelona.


Fa temps:
1792 - Apareix el primer exemplar del Diari de Barcelona, un dels primers rotatius d'Europa. La seva publicació es mantindrà fins a la dècada de 1990.
331 aC - Batalla de Gaugamela: Alexandre el Gran venç Darius III de Pèrsia.
965 - Joan XIII esdevé Papa.
1500 - Cristòfor Colom és empresonat a Santo Domingo per un emissari dels Reis Catòlics i obligat a retornar a la Península a causa de les acusacions llençades contra ell que li imputaven haver-se apropiat de propietats de la corona.
1795 - França conquereix Bèlgica.
1800 - Tractat de San Ildefonso: Espanya cedeix la Louisiana a França.
1823 - Ferran VII d'Espanya reestableix la Inquisició.
1889 - Fundació de la ciutat japonesa de Nagoya.
1901 - Madrid: s'hi constitueix la Societat General d'Autors.
1918 - Primera Guerra Mundial: les forces àrabs sota Thomas Edward Lawrence, Lawrence d'Aràbia, capturen la ciutat de Damasc.
1931 - La Segona República Espanyola reconeix el dret de vot a les dones.
1936 - Franco és nomenat Cap d'Estat i Generalísimo a la zona controlada pels nacionals.
1938 - Alemanya aconsegueix l'annexió d'Àustria i els Sudets (esdeveniment anomenat Anshlung).
1939 - Després de 9 mesos de setge les tropes nazis entre a Varsòvia.
1949 - Mao Zedong constitueix la República Popular de la Xina.
1958 - Estats Units: Entra en funcionament la NASA, creada el 29 de juliol del mateix any per Eisenhower, amb quatre laboratoris i uns 8.000 empleats.
1960 - Nigèria assoleix la independència del Regne Unit.
1965 - El General Suharto realitza un cop d'estat a Indonèsia.
1969 - El Concorde trenca per primera vegada la barrera del só.
1975 - Primera acció dels GRAPO.
1977 - El futbolista brasiler Pelé anuncia la seva retirada.
1978 - Tuvalu assoleix la independència.
1979 - Els Estats Units retornen la sobirania del Canal de Panamà a Panamà.
1982 - El democristià Helmut Kohl succeix al socialdemòcrata Helmut Schmidt a la República Federal d'Alemanya.
1988 - Mikhail Gorbachev és escollit Cap de l'Estat soviètic per unanimitat.
1994 - Palau assoleix la independència.

Naixements:
208 - Arca Caesarea (Judea): Alexandre Sever, emperador romà.
1207 - Winchester (Anglaterra): Enric III d'Anglaterra, rei d'Anglaterra.
1685 - Viena (Sacre Imperi Romanogermànic): Arxiduc Carles d'Àustria, emperador i rei d'Aragó amb el nom de Carles III
1865 - París (França): Paul Dukas, compositor francès.
1920 - Nova York (EUA): Walter Matthau, actor nord-americà.
1924 - Plains (Geòrgia, EUA): Jimmy Carter, 39è President dels Estats Units.
1930 - Limerick (Irlanda): Richard Harris, actor irlandès.
1935 - Walton-on-Thames (Anglaterra): Julie Andrews, actriu de cinema i teatre.

Necrològiques:
1404 - Roma (Itàlia): Bonifaci IX, Papa.
1578 - Namur (Països Baixos): Joan d'Àustria, militar castellà i comandant de la Batalla de Lepant.
1994 - París (França): André Lwoff, metge francès i Premi Nobel de Medicina el 1965.

Festes i commemoracions:
Dia internacional de la gent gran

Santoral:
Santa Teresa de l’Infant Jesús (1873-1897), vg. carmelitana a Lisieux, patrona de les missions. Sant Remigi (+530), bisbe de Reims

plana
Barretina
Barretina
Entrades: 903
Membre des de: 22 oct. 2002, 23:15

EntradaAutor: plana » 02 oct. 2008, 09:54

2 d'Octubre

Groucho Marx (2 d'octubre de 1890 - 19 d'agost de 1977) va ser un actor i comediant nord-americà d'origen jueu.
Nascut com Julius Henry Marx a Nova York, fill de na Minnie Schoenberg, immigrant alemanya i d'en Simon Marrix (Sam Marx) d'origen francès (d'Alsàcia).
En Marx morí a Los Angeles a causa d'una pneumònia, deixant enrere tres ex-esposes, na Ruth, na Kay i na Eden, tres fills, en Arthur, na Miriam i na Melinda, 18 pel·lícules, 14 d'elles al costat dels seus germans (una d'elles perduda), i milions d'admiradors.
En Groucho Marx fou incinerat, les seves cendres es guarden a l'Eden Memorial Park. La creença popular que diu que a la seva tomba hi ha escrit l'epitafi "Perdonin que no m'aixequi" és falsa. De fet només cal observar la foto de la seva tomba per desmitificar aquest rumor.

Aqui teniu un recull de les seves frases genials:
"El meu fill és només mig jueu; el podem remullar com a mínim fins als genolls?" (Resposta a un vigilant de piscina quan li van dir que estava prohibit el bany als jueus)
"Mai oblido una cara, però en el seu cas faré una excepció"
"No penso pertànyer a un club que m'accepti com a soci"
"Aquests són els meus principis, si a vostè no li agraden, en tinc d'altres"
"La intel·ligència militar és una contradicció en els termes"
"Bec per a fer interessants les altres persones"
"Disculpin que els digui cavallers, però és que encara no els conec gaire bé"
"Hi ha tantes coses més importants que els diners! Però costen tant!"
"Citeu-me dient que m'heu citat malament"
"Pareu el món que en baixo"
"Conec centenars de marits que tornarien feliços a casa si no hi hagués una dona esperant-los. Treguin les dones del matrimoni i no hi haurà cap divorci."
"No estic segur de com em vaig convertir en comediant o actor còmic. Potser no ho sigui. En qualsevol cas m'he guanyat la vida molt bé durant una sèrie d'anys fent-me passar per un d'ells."
"No és la política el que crea mals companys de llit, sinó el matrimoni"
"Allò dolent de l'amor és que molts el confonen amb la gastritis i, quan s'han curat de la indisposició, es troben que s'han casat."
"En aquesta indústria, tots sabem que darrere un bon guionista hi ha sempre una gran dona, i que darrere d'aquesta hi ha la seva muller."
"Mai vaig a veure pel·lícules on el pit de l'heroi és més gran que el de l'heroïna."
"Tot el que sóc li ho dec al meu besavi, el vell Cyrus Tecumseh Flywheel. Si encara visqués, el món sencer parlaria d'ell... Que per què? Doncs perquè si estiguès viu tindria 140 anys."
"El secret de la vida és l'honestedat i el joc net... si pots simular això, ho has aconseguit."
"Només hi ha una forma de saber si un home és honest: preguntant-li-ho. I si respon que "sí", llavors saps que és corrupte."
"La política és l'art de buscar problemes, trobar-los, fer un diagnòstic fals i aplicar després els remeis equivocats."
"Servei d'habitacions? Enviïn-me una habitació més gran."
"Si segueixes complint anys, acabaràs morint-te. Petons, Groucho." (Felicitació de Groucho a un amic).
"Una cita a cegues pot convertir-se en un porc amb barret i una bossa de dona."
"Ell pot semblar un idiota i actuar com un idiota. Però no es deixin enganyar. És realment un idiota."
"Des del moment en què he agafat el seu llibre m'he caigut a terra rodant de riure. Algun dia espero llegir-lo."
"He de confessar que vaig néixer a una edat molt prematura."
"O vostè s'ha mort o el meu rellotge s'ha parat."
"Recordeu que estem lluitant per l'honor d'aquella dona, que probablement és més del que ella ha fet mai."
"Partint del no-res vaig arribar als més alts cims de la misèria."
"Que per què estava jo amb aquella dona? Perquè em recorda a tu. De fet, em recorda a tu més que tu mateixa."
"No puc dir que no estic en desacord amb vostè."
"El matrimoni és la principal causa de divorci."
"Pagar el compte?... Quin costum tan absurd!"
"És vostè la dona més bella que he vist en la meva vida... la qual cosa no diu gaire al meu favor."
"Fins després bonica... Renoi!, el compte del sopar és caríssim!... És un escàndol!... Jo de tu no el pagaria!"
"Senyoreta... enviï un ram de roses roges i escrigui 'T'estimo' al dors de la factura."
"No pensi malament de mi, senyoreta. El meu interès per vostè és purament sexual."
"Està boja per mi. Quina dona no ho està! Sé que ara em preguntarà quin és el meu secret... Que en sou d'agosarat! El secret és no donar-les a entendre que les estima. No anar mai darrere seu. Que vagin elles darrere vostre. S'ha d'avivar el foc de l'amor amb el ventall de la indiferència."
"Es vol casar vostè amb mi? És vostè rica? Contesti primer la segona pregunta"
"Escolti bon noi, i no seria més fàcil en comptes d'intentar ficar el meu bagul al camarot, posar el camarot dins el meu bagul?"
"Durant els meus anys formatius al matalàs, em vaig entregar a profundes cavil·lacions sobre el problema de l'insomni. En comprendre que aviat no quedarien prou ovelles per comptar per tots, vaig intentar l'experiment de comptar porcions d'ovella en comptes de l'animal sencer."
"És una bajanada mirar sota el llit. Si la teva dona té una visita, el més probable és que l'amagui a l'armari. Conec un home que es va trobar amb tanta gent a l'armari que es va haver de divorciar només per aconseguir lloc on penjar la roba."
"Fill meu, la felicitat està feta de petites coses: un petit iot, una petita mansió, una petita fortuna..."
"Fa temps vaig conviure dos anys amb una dona, fins que vaig descobrir que els seus gustos eren exactament iguals als meus: els dos ens deliem per les dones."
"En les festes no s'assegui mai; pot asseure's al seu costat algú que no li agradi."
"He gaudit molt amb aquesta obra de teatre, especialment en el descans."
"- Per què i com ha arribat vostè a tenir vint fills en el seu matrimoni?
- Estimo el meu marit. - A mi també m'agrada molt el meu puro, però de tant en tant me'l trec de la boca."


Fa temps:
1282 - El rei Pere II aconsegueix el domini de l'illa de Sicília.
1928 - L'Assemblea Constituent del Separatisme Català aprova la Constitució Provisional de la República Catalana.
1187 - Saladí pren Jerusalem.
1928 - Fundació de l'Opus Dei pel sacerdot Josepmaria Escrivà de Balaguer.
1932 - Es celebra, amb motiu de les festes de La Mercè, el primer campionat de patí de vela català.
1958 - Guinea es declara independent de França.
1968 - A la Ciutat de Mèxic, un mítin d'estudiants, a la Plaça de les tres Cultures, a Tlatelolco, és atacat per la policia, l'exercit i provocadors no identificats. El nombre de morts no s'ha pogut establir. Hi ha qui parla de centenars, però.

Naixements:
1869 - Gandhi, polític indi
1890 - Groucho Marx, actor estatunidenc

Santoral:
Sants Àngels de la Guarda. Mare de Déu de l’Acadèmia (1862), patrona de la ciutat de Lleida (1946). Sant Sadurní, ermità, a Sòria; beat Berenguer de Peralta, bisbe electe de Lleida.

plana
Barretina
Barretina
Entrades: 903
Membre des de: 22 oct. 2002, 23:15

EntradaAutor: plana » 03 oct. 2008, 00:30

3 d'Octubre

Regne de Chosun (Corea) L'història antiga es controvertida. No hi ha documents contemporanis i així els coreans estableixen una dinastia nacional derivada d'una raça de semideus que va formar el regne de Joseon (Chosun) 2333aC., mentre els xinesos atribueixen la fundació del regne a un xinès que va viatjar al país el 1122 aC., anomenat Ki Tze (Gi Ja en coreà), on la gent vivia en coves en estat primitiu, i entusiasmats per la seva saviesa el van proclamar rei. El seu regne es va dir Chao Hsien. Les llistes dels reis son tradicionals (i oposades una amb l'altra) i no tenen cap comprovació històrica.
El darrer princep fou Lee Ku


Fa temps:
1867, Barcelona (el Barcelonès - S'inaugura el Teatre Romea, amb el drama "La rosa blanca", obra de Serafí Pitarra.
2333 aC - Data llegendària de l'establiment del Regne de Chosun (Corea)
1789 - George Washington proclama el primer Dia d'acció de gràcies.
1932 - Iraq declara la seva independència i s'uneix a la Societat de Nacions en acabat de la invasió britànica.
1990 - Alemanya es reunifica.
2005 - Eclipsi anular de Sol al matí, visible a Espanya, Algèria, Tunísia, Líbia, Sudan, Etiòpia, Kenya
2005 - El President del Parlament de Catalunya, Ernest Benach Pascual lliura al Congrés de Diputats (Madrid) el Projecte de Llei de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya.

Naixements:
Allan Kardec (1804), professor francés

Santoral:
Sant Francesc de Borja (Gandia 1510-Roma 1572), prev. jesuïta. Sant Gerard o Grau, abat; santa Maria-Josepa Rosselló, fund.

plana
Barretina
Barretina
Entrades: 903
Membre des de: 22 oct. 2002, 23:15

EntradaAutor: plana » 04 oct. 2008, 01:11

4 d'Octubre

Charlton Heston (4 d'octubre de 1924[1] - 5 d'abril de 2008) fou un actor i director nord-americà de teatre i cinema. Heston va saltar a la fama gràcies a les interpretacions de personatges bíblics com ara Moisès a Els deu manaments (1956) i Judah a Ben-Hur (1960), un film amb què va aconseguir l'Oscar al millor actor. Amb una extentíssima carrera cinematogràfica, també va ser al capdavant de l'Screen Actors Guild i l'American Film Institute durant alguns anys.
Estudià art dramàtic a la Northwestern University, d'on es graduà el 1943, i tot seguit ja debutà a la ràdio, a Chicago.
Destinat a les illes Aleutianes, a finals de la Segona Guerra Mundial, tornà als Estats Units el 1946, i fou director i actor en una companyia de teatre d'Asheville (North Carolina).
El 1948 debutà a Broadway (Nova York), amb Antony and Cleopatra de William Shakespeare, i gràcies al ressò de les seves interpretacions en la companyia de Katharine Cornell, el 1950 protagonitzà la seva primera pel·lícula, Dark city.
Alt i atlètic, amb bon domini de la dicció i convincent en els papers dramàtics, aviat esdevingué un dels galants més famosos del cinema, destacant, primer, en personatges bíblics i heroics i més endavant en figures una mica més complexes
.

Fa temps:
1833 - Aixecament carlista a Prats de Lluçanès (Osona). Comença la Primera Guerra Carlina.
1582 - Roma : el Papa Gregori XIII substitueix el calendari julià pel calendari gregorià ( el dijous 4 d´octubre va donar pas al divendres 15 d´octubre ) .
1824 - Mèxic esdevé una república.
1957 - La Unió Soviètica posa en òrbita el primer satèl·lit artificial de la història, l´Sputnik.

Naixements:
1550 - Carles IX de Suècia, rei de Suècia (1604 - 1611).
1607 - Francisco de Rojas Zorrilla, dramaturg espanyol.
1720 - Giovanni Battista Piranesi, grabador italià.
1799 -Augustí Saint-Hilaire, botànic francès.
1822 - Rutherford B. Hayes, 19° President dels Estats Units (1877 - 1881).
1841 - Prudente de Morais, 3° President de Brasil.
1861- Frederic Remington, pintor estatunidenc.
1862- Edward Stratemeyer, autor estatunidenc.
1872- Alexander von Zemlinsky, compositor austríac.
1895 - Kaff (Azerbaidjan): Richard Sorge, revolucionari, periodista i espia soviètic de nacionalitat alemanya (m. 1944).
1895 - Picqua (Estats Units): Buster Keaton, actor estatunidenc (m. 1966).
1880 - Damon Runyon, escriptor estatunidenc.
1881 - Walther von Brauchitsch, mariscal alemany.
1894 - Józef Beck, polític polonès.
1903 - John Vincent Atanasoff, pioner computacional estatunidenc.
1914 - Brendan Gill , crític de cinema, teatre i arquitectura estatunidenc.
1916 - George Sidney , director de cinema estatunidenc.
1924 - Evanston (Estats Units): Charlton Heston, actor i director de cinema estatunidenc, famós especialment pels seus papers de Ben-Hur i de Moisès.

Necrològiques:
1998 - Joan Brossa, poeta, dramaturg i artista plàstic català
1226 - Sant Francesc d'Assís.
1582 - Santa Teresa de Jesús.
1669 - Amsterdam (Països Baixos): Rembrandt, pintor neerlandès.
1772 - Saris (Finlàndia): Augustin Ehrensvärd, arquitecte militar suec
1947 - Göttingen, (Alemanya): Max Planck, físic, autor de la teoria quàntica. (n . 1858)
1970 - Janis Joplin, cantant estadunidenc.

Santoral:
Sant Francesc d’Assís (1182-1226), iniciador del franciscanisme (OFM...), defensor dels llocs sants i patró dels ecologistes. Sant Petroni, bisbe; santa Àurea, vg.

plana
Barretina
Barretina
Entrades: 903
Membre des de: 22 oct. 2002, 23:15

EntradaAutor: plana » 05 oct. 2008, 00:51

5 d'Octubre

Floquet de Neu era l'únic goril·la albí conegut en el món, i l'atracció més popular del Parc Zoològic de Barcelona.
En Floquet de Neu era un goril·la albí de l'espècie goril·la occidental (Gorilla gorilla), subespècie goril·la de les planes occidental (G. g. gorilla). Es calcula que havia nascut cap al 1964 i va morir el 24 de novembre de 2003. Per tant, tenia cap a 39 anys al moment de la seva mort, força més que la mitjana de 25 anys que sol viure un goril·la en llibertat.
El nom original en llengua fang era Nfumu Ngi ("goril·la blanc"), i Jordi Sabater el va anomenar Floquet de Neu. Inicialment presentat a Tele/Exprés com Blancaneus, va fer fortuna el nom de Sabater quan la revista de la National Geographic el va treure en portada del març del 1967 amb el nom Snowflake. El nom va tenir ressò a la premsa (Stern, Life, Paris-Match) i va ser traduït al castellà com a Copito de Nieve. Sabater mateix l'anomenava Floquet o Copi, i els últims anys Nfumu. L'asteroide 95962 Copito, descobert per l'astrònom J.Manteca a l'observatori de Begues, va ser anomenat en honor seu.
Va ser capturat als afores de la ciutat de Nko (Rio Muni, actualment Guinea Equatorial) l'1 d'octubre de 1966 per un caçador, anomenat Benito Mañé, de l'ètnia fang, que va abatre un goril·la i la seva parella, i que va trobar el petit goril·la blanc abraçat a la seva mare. Mañé el vengué al primatòleg Jordi Sabater Pi per l'equivalent d'unes 20.000 pessetes d'aleshores. Sabater era el conservador del Centre d'Experimentació Zoològica d'Ikunde, dependent del Zoo de Barcelona. L'1 de novembre de 1966 va ser portat a Barcelona i posteriorment al Parc Zoològic.
El dia de Sant Josep del 1967 va ser rebut en audiència oficial per l'alcalde Josep Maria de Porcioles. Com a curiositat s'explica que va defecar mentre era assegut a la cadira del despatx de Porcioles.
El fet de ser l'únic goril·la albí del món va fer que ràpidament es convertís en un animal emblemàtic per la ciutat de Barcelona. Tot i que va arribar a tenir 22 descendents, de moment cap d'ells no ha heretat el seu color blanc característic. Des de 2001 patia un tipus de càncer de pell poc comú, possiblement a causa del seu albinisme. Al setembre de 2003 es va anunciar que s'estava morint, i al mes següent se li va aplicar l'eutanàsia.


Fa temps:
1966 - Guinea Equatorial: per 20.000 pessetes, el primatòleg Jordi Sabater Pi hi compra Floquet de Neu, quan aquest tenia entre dos i tres anys.
1990 - Tarragona (el Tarragonès): s'hi publica el primer número del diari "Nou Diari".
1908 - Bulgària declara la seva independència respecte de l'Imperi Otomà.
1913 - Primer viatge en avió sobre el Mediterrani.
1934 - Astúries. Els miners asturians es sublevan contra el govern radical-cedista de la II República
1988 - Xile: el dictador Augusto Pinochet és derrotat en el plebiscit.

Festes i commemoracions:
Dia del mestre i el professor

Santoral:
Témpores d’acció de gràcies i de petició. Sant Froilà, bisbe de Lleó; sant Atilà, bisbe de Zamora; santa Caritina, vg.; beata Faustina Kowalska, vg. polonesa, apòstol de la Divina Misericòrdia.

plana
Barretina
Barretina
Entrades: 903
Membre des de: 22 oct. 2002, 23:15

EntradaAutor: plana » 06 oct. 2008, 12:16

6 d'Octubre

Els fets del sis d'octubre va ser el moviment insurreccional del govern autònom de Catalunya contra la involució conservadora del règim republicà, el 6 d'octubre de 1934, quan el president Lluís Companys proclamava l'Estat Català de la República Federal Espanyola.
Després de la dictadura de Primo de Rivera (1923-1930), el rei Alfons XIII encapçala la transició cap a la democràcia i el 12 d'abril de 1931 es convoquen eleccions generals que donaren una victòria aclaparadora al líder d'Esquerra Republicana de Catalunya (ERC), Francesc Macià, el qual proclamà el 14 d'abril la República Catalana dins una Federació de pobles ibèrics. Al cap d'unes hores, la segona República espanyola era proclamada a Madrid. Unes negociacions entre tots dos nous poders, de Madrid i Barcelona, desembocaren, el 17 d'abril, en el restabliment provisional de la Generalitat de Catalunya, amb Francesc Macià com a primer President de la institució.
El 9 de setembre de 1932 les Corts aprovaren després de fortes retallades l'Estatut d'autonomia, i al cap de poques setmanes, se celebraven eleccions al Parlament de Catalunya, el qual es constituïa el 6 de desembre, amb Lluís Companys com a primer President de la cambra legislativa.
El gener de 1934 Catalunya assumia facultats judicials amb la creació del Tribunal de Cassació, i nous poders executius, incloent-hi els d'Ordre Públic en desaparèixer de l'estructura política la figura dels governadors civils, que representaven el govern espanyol a Catalunya.
El dia de Nadal de 1933 moria el president Macià, el dia 1 de gener de 1934 era elegit Lluís Companys per succeir-lo.
Mentre, a Espanya, el novembre de 1933 es celebren les segones eleccions que són guanyades per la coalició del Partit Republicà Radical d'Alejandro Lerroux i la CEDA de José Maria Gil Robles. Comença així el que alguns han anomenat Bienni negre.
Les diferències polítiques entre el govern d'esquerra de la Generalitat i els governs de centredreta de Madrid, dificultaven les relacions entre ambdós poders i el normal exercici de l'autonomia. Així per exemple, l'aprovació l'abril de 1934 pel Parlament d'una moderada llei de Contractes de Conreu obtingué la immediata oposició de la Lliga Regionalista i dels grans propietaris, els quals, amb l'ajut del govern central, aconseguiren l'anul·lació de la llei per anticonstitucional.
Aquest fet obrí una greu crisi política entre Madrid i Barcelona i una considerable exacerbació nacionalista, que afavorí les activitats paramilitars i les propagandes separatistes de les Joventuts d'Esquerra Republicana-Estat Català, dirigides per Josep Dencàs. En aquells moments, després de la mort de Macià, dins el si d'Esquerra Republicana de Catalunya havia gran conflictivitat entre els sectors clarament independentistes representats per la gent d'Estat Català (recordem que EC ingressà amb Macià al capdavant dins ERC però comptava amb autonomia i controlava les Joventuts), i la resta de sectors més autonomistes representats per la gent del sector del Partit Republicà Català (Lluís Companys, etc.) i la del grup de l'Opinió (Lluhí i Vallescà, Josep Tarradellas, etc.).
El dia 2 d'octubre cau el govern de Ricardo Samper i dos dies després Alejandro Lerroux forma un govern només amb ministres de la CEDA, organització considerada no republicana. Immediatament és declarada una vaga general a tot Espanya.
El mateix 5 d'octubre, l'Aliança Obrera de Catalunya també declara la vaga general, sense el suport, però, de la CNT, i Barcelona queda paralitzada. Dencàs fa detenir alguns dirigents anarquistes. Els Escamots d'Estat Català van mal armats ja que Lluís Companys havia refusat sistemàticament totes les comandes d'armes que se li havien fet des del Comité Revolucionari que ell mateix havia creat per preparar la revolta. Les forces d'ordre públic que pot utilitzar la Generalitat es limiten a 400 mossos d'esquadra comandats per Enric Pérez Farràs i a 3.200 Guàrdies d'Assalt comandats per Coll i Llach. Estat Català compta amb 3.400 militants armats dirigits per Miquel Badia i Capell. L'Aliança Obrera amb prou feines mobilitza un miler de persones al no tenir el suport ni de la CNT i de la Unió de Rabassaires. L'Aliança Obrera i Estat Català perseguien objectius diferents —la revolució social els uns, el cop d'estat separatista els altres—, però, mancats de mitjans, no pogueren arrabassar la iniciativa al govern de la Generalitat que en aquells fets tingué una actuació molt irregular. Tots aquests ingredients fan que les mobilitzacions es dissolguin la tarda del 6 d'octubre. Durant els fets hi hagueren alguns actes de violència a Barcelona i a la resta de Catalunya que causarien més de 40 morts.
Però a les vuit del vespre, Lluís Companys apareix al balcó de la Generalitat acompanyat dels consellers i proclama l’Estat Català dins de la República Federal Espanyola.


Fa temps:
1934 - Lluís Companys proclama l'Estat Català.
1977 - Alacant: Miquel Grau, militant del MCPV, rep un cop al cap mentre penjava uns cartells de la Diada del País Valencià. Moriria uns dies més tard.
2003 - Vila de Gràcia: 1er programa de Batakada RadioActiva a Radio Gràcia, programa de sàtira cultural.
1908 - Àustria s'annexiona Bòsnia i Hercegovina.
1973 - Comença la Guerra del Yom Kippur
1993 - El jugador de bàsquet Michael Jordan anuncia la seva retirada.

Naixements:
1887 - Brno (República Txeca): Maria Jeritza, nascuda Maria Jedlicková, cèlebre soprano morava.

Necrològiques:
1497 - València: Joan Roís de Corella, poeta (n. 1435).
1981 - El Caire (Egipte): Anwar al-Sadat, militar i polític egipci, president del país, assassinat per integristes islàmics.

Santoral:
Témpores d’acció de gràcies i de petició. Sant Froilà, bisbe de Lleó; sant Atilà, bisbe de Zamora; santa Caritina, vg.; beata Faustina Kowalska, vg. polonesa, apòstol de la Divina Misericòrdia.

plana
Barretina
Barretina
Entrades: 903
Membre des de: 22 oct. 2002, 23:15

EntradaAutor: plana » 07 oct. 2008, 00:23

7 d'Octubre

Edgar Allan Poe (19 de gener de 1809 - 7 d'octubre de 1849) fou un escriptor romàntic en llengua anglesa dels Estats Units d'Amèrica.
Va escriure poesia, novel·la i relats curts. Conegut sobretot pels seus relats de temes fantàstics i d'horror.
És considerat el pare del conte de terror psicològic i dels relats curts del seu país. Va ser un precursor del relat detectivesc i de la literatura de ciència ficció i renovador de l'anomenada novel·la gòtica.
Va exercir una gran influència en la literatura simbolista, francesa, però la seva empremta arriba molt més lluny: són deutors seus tota la literatura de fantasmes victoriana i, en major o menor mesura, autors com Kafka, Lovecraft, Borges, etc.


Paulino Alcántara Riestra fou un futbolista català d'origen filipí nascut a Ilo Ilo (Illes Filipines) el 7 d'octubre de 1896. El seu pare era militar i estava destinat a aquella encara aleshores colònia espanyola per motius professionals, i la seva mare era indígena filipina.
Alcántara, un davanter de físic desairós i amb un clàssic mocador blanc que li penjava de la cinta dels pantalons. Encara avui ostenta el rècord com a màxim golejador de la història del FC Barcelona, amb un total de 357 gols marcats en 357 partits entre els anys 1912 i 1927. És el jugador més jove en debutar i en marcar en partit de competició oficial per al FC Barcelona. També és el primer futbolista d'Àsia en jugar per a un club europeu.
En el seu palmarès s'hi compten cinc Copes d'Espanya. Com a internacional, va defensar cinc vegades la samarreta de la selecció espanyola i també jugar amb la selecció filipina i amb la selecció catalana de futbol amb la que entre 1915 i 1924 disputà un mínim de 6 partits i marcant 4 gols.
L'any 1951, juntament amb Félix Quesada i Luís Iceta, va actuar com a seleccionador espanyol durant tres partits.
Després de la seva retirada va exercir la medicina fins a la seva mort a Barcelona esdevinguda el 13 de febrer de 1964.


Fa temps:
1642 - Lleida: els catalans derroten els terços castellans a la batalla de les Forques.
1571 - Batalla de Lepant.
1886 - Espanya aboleix l'esclavisme a Cuba.
1940 - Alemanya envaeix Romania.
1950 - Els Estats Units envaeixen Corea.
1949 - Es funda la República Democràtica Alemanya

Naixements:
1896 - Ilo Ilo (Filipines): Paulino Alcántara, gran futbolista català.

Necrològiques:
1849 - Edgar Allan Poe, escriptor nord-americà considerat un pels pares del conte curt. Només té 40 anys.
2006 - Moscou (Rússia): Anna Politkovskaia, periodista russa coneguda per les seves crítiques al govern de Vladímir Putin. Morí assassinada a trets.

Festes i commemoracions:
Dia de la Mare de Déu del Roser i del rosari.
Sant Sergi i Sant Bacus.

plana
Barretina
Barretina
Entrades: 903
Membre des de: 22 oct. 2002, 23:15

EntradaAutor: plana » 08 oct. 2008, 00:33

8 d'Octubre

Ernesto Guevara de la Serna (Rosario, Argentina, 1928 - La Higuera, Bolívia, 1967) fou un dirigent revolucionari, i líder guerriller, anomenat 'el Che'.
Nasqué en el si d'una família burgesa de Rosario. Pareix ser que als dos anys emmalaltí d'asma, que sofrí tota la seva vida, per la qual cosa la seva família es va mudar a un lloc de clima més sec, a Alta Gracia (Córdoba), Argentina, sense que la seva malaltia millorés. La seva educació primària va ser a la seva llar, a càrrec de la seva mare, Celia de la Serna.
Estudià Medicina. Passà a Guatemala, on s'adherí a les tesis populistes del president del país Jacobo Arbenz, que fou derrocat pels filoimperialistes. Perseguit pels nous governants, deixà Guatemala per passar a Mèxic. Allà s'uní al cercle revolucionari de cubans exiliats que encapçalava Fidel Castro. Fou un dels supervivents de l'operació "Granma", i juntament amb Castro i Camilo Cienfuegos integrà la tríade que comandà el triomf militar dels revolucionaris contra el govern Batista (gener de 1959).
Capturat per l'exercit bolivià, amb la col·laboració de la CIA, fou assassinat. El 1997 les seves despulles, descobertes el 1995, foren soterrades a Cuba amb els màxims honors.


Fa temps:
1998 - Banyoles (el Pla de l'Estany): el naufragi del vaixell turístic l'Oca a l'estany provoca 21 morts.
1600 - San Marino adopta la seva constitució escrita.
1967 - La guerrilla liderada per Che Guevara i els seus homes és capturada a Bolívia.
1971 - la Gran Bretanya: John Lennon hi publica Imagine.

Naixements:
1987-Kanagawa (Yokohama, Japó): Yuichi Nakamura actor japonés.

Necrològiques:
1967 - Che Guevara, marxista revolucionari argentí és assassinat a Bolívia.
Festes i commemoracions:
Festa local de Lles de Cerdanya, a la comarca de la Cerdanya

Santoral:
Sant Simeó el Just, profeta; sant Demetri, mr.; santa Taïs, penitent.

plana
Barretina
Barretina
Entrades: 903
Membre des de: 22 oct. 2002, 23:15

EntradaAutor: plana » 09 oct. 2008, 01:03

9 d'Octubre

John Lennon: (nascut John Winston Lennon, 9 d'octubre de 1940 – 8 de desembre de 1980) fou un cantant i compositor anglès que va saltar a la fama per ser el fundador de The Beatles juntament amb Paul McCartney, amb qui va formar una de les parelles de compositors més famoses i amb més èxit de la història de la música pop.
A banda de la seva carrera musical, Lennon també va exercir d'activista polític pacifista, dibuixant, actor i escriptor. Casat en primeres núpcies amb Cynthia Powell, el seu gran amor fou posteriorment l'artista japonesa Yoko Ono, amb qui es va casar l'any 1969 i amb qui va conviure fins a la seva mort, esdevinguda a Nova York el 1980 com a conseqüència d'un atemptat perpetrat per un admirador amb problemes mentals, Mark David Chapman.

Jacques Brel: és un cantant i autor belga de cançons en francès, nascut a Brussel·les el 8 d'abril de 1929 i mort a Bobigny el 9 d'octubre de 1978. Amb una veu d'ampli registre i una presència escènica molt teatral, Brel és un dels mestres de la "chanson", amb un estil basat, musicalment, en les formes populars - el vals, la java, el tango - al servei d'unes lletres en què tracta, de forma poètica, l'abandó, l'amistat, la soledat i la mort, a la vegada que fustiga la hipocresia burgesa i la mesquinesa humana.


Fa temps:
827 - Catalunya: Abu Marwan, al capdavant d'un exèrcit de l'emirat de Còrdova, ataca la Catalunya central i Barcelona i assetja Girona sense aconseguir d'entrar-hi.
1238 - València: hi entra Jaume I el Conqueridor enfront d'una host catalano-aragonesa.
1935 - València: Gran manifestació per la Pàtria Valenciana i en favor de l'Estatut d'Autonomia.
1977 - València: Manifestació multitudinària per demanar l'Estatut d'Autonomia per al País Valencià.
1994 - Catalunya: es produeixen greus inundacions en diversos indrets.
1962 - Uganda: Uganda assolís la independència

Naixements:
1940 - Neix John Lennon (Liverpool), cantant i compositor anglès, membre dels Beatles.
1958 - Neix Leonard Cohen (Mont-real), poeta, novel·lista i cantant canadenc.

Necrològiques:
1251 - Osca (l'Aragó): Violant d'Hongria, reina del Casal de Barcelona, segona esposa de Jaume I.
1978 - Seine-Saint-Denis (l'Illa de França, França): Jacques Brel, cantant melòdic belga.
1974 - Hildesheim (Alemanya): Oskar Schindler, industrial que salvà 1.200 jueus de l'holocaust.

Festes i commemoracions:
Diada Nacional del País Valencià

Santoral:
Sant Dionís, primer bisbe de París, romà, i companys clergues, mrs. (s. III); sant Joan Leonardi (Lucca 1541-Roma 1609), prev., fund. Sant Abraham (s. XIX aC), patriarca, pare en la fe; sant Lluís Bertran, prev. dominic, de València, missioner a Amèrica.

plana
Barretina
Barretina
Entrades: 903
Membre des de: 22 oct. 2002, 23:15

EntradaAutor: plana » 10 oct. 2008, 00:27

10 d'Octubre

El monestir de Santa Maria de Ripoll és un monestir benedictí situat a la localitat de Ripoll, Catalunya. És una de les millors mostres de l'art romànic de la zona.
El monestir va ser fundat l'any 880 pel comte Guifré el Pilós. La seva missió era la de repoblar les valls del riu Ter i ampliar les seves possessions cap a la Cerdanya i Ponts. La primera consagració de l'església va tenir lloc el 20 d'abril de 888 i es va decidir dedicar l'església a la advocació de Santa Maria.
Guifré va deixar el seu fill Radulf a càrrec del monestir, perquè fos criat i educat segons les normes monàstiques. Radulf va ser anys més tard abat de Ripoll i bisbe d'Urgell. Poc després, Guifré va fer una cosa semblant amb la seva filla Emma per qui va fundar el monestir de Sant Joan de les Abadesses, proper al de Ripoll. El monestir va créixer i va prosperar ràpidament. Va ser consagrat de nou el 935, 977 i 1032.
Santa Maria de Ripoll va ser un important centre cultural, en part gràcies a la seva col·lecció d'escrits. A mitjan segle X el monestir contava amb 66 manuscrits. El 1008 ja eren 121 que es van convertir en 246 a la mort de l'abat Oliba el 1046. La majoria d'aquests manuscrits es copiaven i reproduïen en el monestir dins l'scriptorium. L'exemplar més valuós de la col·lecció és el conegut com la Bíblia de Ripoll amb nombroses il·lustracions i una sèrie de textos introductoris que la converteixen en una espècie d'enciclopèdia del text sagrat. Aquí es va escriure també a finals del segle XIII la Gesta Comitum Barcinonemsusm que està considerada com la primera història de Catalunya.
Oliba va ser també l'encarregat d'expandir els dominis de Santa Maria gràcies a la creació de nous monestirs com el de Montserrat o el de Sant Martí del Canigó.
El 2 de febrer de 1428, un fort terratrèmol va assolar la comarca del Ripollès. El sisme, d'intensitat IX a l'escala de Mercalli va ser un dels més intensos soferts a la història de Catalunya. Va destruir completament un dels campanars del monestir i va deixar la resta de l'edifici molt afectat. Les parts deteriorades es van reconstruir seguint un estil gòtic.
El final de la vida monacal a Santa Maria de Ripoll va arribar amb la exclaustració de 1835. Els monjos van abandonar el monestir que va ser arrasat i incendiat. L'edifici a poc a poc es va anar esfondrant: el 1847 va desaparèixer una part del claustre; i el 1856 la torre del palau abacial. A més, el palau abacial i d'altres edificis monacals van ser considerats com pedrera i les seves pedres van ser venudes a particulars.


Fa temps:
879 - Ripoll (el Ripollès): Guifre el Pilós, comte de Barcelona, hi funda el monestir.
1908 - Santiago de Cuba: Fundació del Grup Nacionalista Radical.

Naixements:
1813 - Le Roncole, agregat de Busseto (Emilia Romagna, Itàlia): Giuseppe Verdi, compositor italià d'òperes.
1924 - Poughkeepsie (Nova York), Estats Units: Ed Wood, director, productor, guionista, editor i actor de cinema. Considerat el pitjor director de cinema de la història.

Necrològiques:
1963 - Grassa (la Provença): Édith Giovanna Gassion, coneguda com Édith Piaf, cantant francesa (tot i que oficialment consta que va morir a París l'endemà, el mateix dia que el seu gran amic Jean Cocteau).
2003 - Washington (EUA: Eugene Istomin, pianista (estatunidenc, deixeble i amic de Pau Casals, que va ser enterrat al Vendrell (el Baix Penedès).

Festes i commemoracions:
Dia mundial de la salut mental

Santoral:
Mare de Déu del Remei. Sant Tomàs de Villanueva (1486-1555), bisbe de València (agustinià), de Fuenllana. Sant Sabí, ermità al Pirineu.

plana
Barretina
Barretina
Entrades: 903
Membre des de: 22 oct. 2002, 23:15

EntradaAutor: plana » 11 oct. 2008, 00:42

11 d'Octubre

Jean Cocteau (1989-1963) va prendre part en tots el moviments artístics vanguardistes. Cap parcel·la de l'art va ser-li aliena, des de la literària al ballet, la pintura o el cinema. En la seva dilatada obra literària va conrear la poesia, el teatre, la narrativa i l'assaig. Les seves pel·lícules, la major part d'elles escrites i dirigides per ell, van ser molt importants en la introducció del surrealisme en el cinema francès. Diverses d'elles, com La sang d'un poeta (1930), La bella i la bèstia (1945) i Orfeu (1950) s'han convertit en títols ineludibles de la història del cinema a França.

Fa temps:
1137 - Barbastre (l'Aragó): Ramon Berenguer IV, comte de Barcelona, hi signa amb Ramir II, rei d'Aragó, el compromís matrimonial amb sa filla Peronella.
1282 - Nicòtena (Regne de Nàpols) - L'estol català dirigit per Pere de Queralt i d'Anglesola venç a l'estol angeví i les galeres de la República de Pisa al combat de Nicòtena, durant la Guerra de Sicília.
2003 - Lleida: hi entra en servei per al públic el Tren de Gran Velocitat que unirà la ciutat amb Madrid, passant per Saragossa.

Necrològiques:
1963 - Milly-la-Fôret (l'Illa de França, França: Jean Cocteau, escriptor, dibuixant i director de cinema francès, l'endemà de la mort de la seva gran amiga Édith Piaf.

Festes i commemoracions:
Festa local de Puig-reig, a la comarca de la Berguedà
Festa local de Bellver de Cerdanya, a la comarca de la Cerdanya

Santoral:
Santa Soledat Torres Acosta (Madrid 1826-1887), vg., fund. Serventes de Maria, Vetlladores dels Malalts (SM, 1851). Sant Germà, bisbe i mr.

plana
Barretina
Barretina
Entrades: 903
Membre des de: 22 oct. 2002, 23:15

EntradaAutor: plana » 12 oct. 2008, 00:51

12 d'Octubre

12 d'octubre, COLUMBUS DAY.- . Discovery, freedom and 100% devolution for the Catalan Spain and the catalan spanian and european langage.

El 12 d'octubre es el dia del Descobriment del nou continent pels europeus. El líder d'aquesta expedició va ser el nostre llegendari heroi nacional Joan Cristòfol Colom. A Nova York fan cada any aquest dia el popular Columbus Day en honor seu. Allà potser es una festa erràtica com si fos el dia que començà la seva Història com si allà no hi hagués hagut població, nacions, pobles i Història anteriors. El Descobriment d'en Colom i d'altres persones coses i fets es el nostre descobriment , el descobriment d'Aragó, Catalunya, dels nostres regnes i unió de regnes. També es el descobriment de Castella i d'Espanya com a forma i estat de Castella que ara contra Dret i Constitució de 1978 no volem deixar de ser i consumar.

Castella, que ho ha robat tot i per robar ha censurat i falsejat la Història "per questió d'Estat", n'ha fet successivament el dia de la raça, el dia de la Hispanitat ( el dia de l'imperi ) i darrerament la festa nacional de la seva Espanya, i es una festa obligatòria i ofensiva per als pobles i països no castellans.

Unim-nos amb Nova York. Cel.lebrem el Columbus Day i fem una veritable festa de la llibertat el 12 d'octubre. Fem el Catalan Columbus Day.


Fa temps:
1492 - San Salvador, actualment Watling (les Bahames): Colom arriba a aquesta illa: els europeus descobreixen Amèrica.
1707 - Les tropes borbòniques entren per primer cop a Lleida durant la Guerra de Successió. 700 lleidetans i lleidetanes són assassinats/es.
2003 - Sepang (Malàisia): Dani Pedrosa s'hi proclama campió del món de motociclisme de 125 centímetres cúbics.
1505 - Blois (Regne de França): es signa el Tractat de Blois de 1505 pel qual s'acorda el casament entre Ferran el Catòlic i Germana de Foix.
2002 - Bali (Indonèsia): un atemptat atribuït a Al-Qaida hi causa la mort de 202 persones (88 de les quals eren australianes).
2006 - La companyia de videojocs Capcom anuncia que dissoldrà el Clover Studio

Naixements:
1970 - La Garriga (Vallès Oriental): Toni Jiménez, porter de futbol.

Festes i commemoracions:
Dia de la Guàrdia Civil.
Dia de la Hispanitat, festa nacional d'Espanya.
Columbus Day, commemoració del descobriment d'Amèrica per Colom als Estats Units.

Santoral:
Mare de Déu del Pilar, apareguda a Saragossa segons la tradició (s. VII), patrona d’Aragó. Sant Serafí de Monte Granario, rel. caputxí; santa Domnina, vg.

plana
Barretina
Barretina
Entrades: 903
Membre des de: 22 oct. 2002, 23:15

EntradaAutor: plana » 13 oct. 2008, 00:31

13 d'Octubre

Paul Anthony Pierce (nascut el 13 d'octubre de 1977 a Oakland, Califòrnia) és un jugador de bàsquet nord-americà que sol ocupar la posició d'escorta. Mesura 1,98 metres i té gran habilitat per al tir llunyà i penetració a canastra.
Està considerat com un dels millors escortes de l'NBA, amb una mitjana superior als 20 punts per partit en les últimes temporades. Va debutar amb la selecció del seu país en el mundial d'Indianàpolis en 2002. Fins a l'any 2005 només ha jugat en un equip en l'NBA, els Boston Celtics, i sempre amb el nombre 34. En la seva etapa universitària va jugar en Kansas, amb el seu company d'equip, Raef Lafrentz.
De la seva etapa universitària destaca la Final Four que va jugar en la temporada 97-98 en la qual promitjà més de 20 punts amb excel·lents percentatges en tirs de camp. Aquest mateix any va decidir donar el salt a l'NBA, quan encara li quedava un any més.
En el seu primer partit com "celtic" va signar 19 punts, 9 rebots, 5 robatoris de pilota i 4 taps contra els Toronto Raptors.
La seva millor temporada la va viure en el curs 2001-2002 on féu una mitjana de més de 26 punts i gairebé 7 rebots, amanits amb una Final de Conferència. Paul Pierce és també anomenat "The Truth" gràcies a Shaquille O'Neal, després de signar 42 punts en un partit contra els Lakers en el 2001.
A dia d'avui, Paul Pierce és considerat un dels deu millors jugadors de la història dels Celtics, i ha igualat diversos rècords pertanyents a Larry Bird. Acaba de signar una extensió del seu contracte que el vincularà amb els Celtics almenys cinc anys més. Per ara ha estat "all star" en cinc ocasions.
Paul està solter, li agrada el tennis i és llicenciat en Criminologia.


Fa temps:
1909 - És executat a Barcelona Francesc Ferrer i Guàrdia, pedagog i pensador.
1935 - Surt el primer número d'Última Hora, periòdic, òrgan d'ERC, editat a Barcelona.

Naixements:
1940 - Sabadell (el Vallès Occidental): Ramon Barnils i Folguera, periodista català.
1925 - Grantham (Anglaterra): Margaret Thatcher, política anglesa, primera ministre del Regne Unit.
1977 - Oakland (California, EUA): Paul Pierce, jugador de bàsquet.

Necrològiques:
1909 - Barcelona (Barcelonès): Francesc Ferrer i Guàrdia, pedagog català.
54 - Imperi Romà: Claudi, 4t emperador romà.

Festes i commemoracions:
Festa petita d'Albons (Empordà)
Festa a L'Estela (Cistella)(Alt Empordà).
Festa a Otlhac(Aurillac),França.

Santoral:
Sant Eduard (1002-1062), rei d’Anglaterra, venerat a Westminster; santa Celedònia,vg.

plana
Barretina
Barretina
Entrades: 903
Membre des de: 22 oct. 2002, 23:15

EntradaAutor: plana » 14 oct. 2008, 00:31

14 d'Octubre

La Gran Riuada de València o col·loquialment, La Gran Riuà, va ser l'última inundació del Túria a la ciutat de València i va ocórrer el 14 d'octubre de 1957 quan el riu es va desbordar com a conseqüència de les fortes pluges.
Van ser dues crescudes, la primera de matinada i la segona, més violenta encara, a les dues del migdia. La primera onada de crescuda va ser estimada en 2.700 m3/s i una velocitat de 3,25 m/s (va superar els 2.300 m3/s del 28 de setembre de 1949). La segona onada es va calcular en 3.700 m3/s de cabal màxim instantani i una velocitat de 4,16 m/s
La causa d'aquesta gran riuada van ser les pluges torrencials que van caure els dies 13 i 14 d'octubre a la conca mitjana i baixa del riu Túria. En la població de Begís es van arreplegar 361 mm i en quasi tota la superfície de l'Horta de València, el Camp de Túria i els Serrans es van superar els 100 mm.
La riuada arribà a altures de més de tres metres en punts del centre de València i molts edificis (fins i tot alguns històrics) van ser afectats greument. També es va saldar amb moltes pèrdues humanes. En moltes finques antigues de la ciutat de València encara hi ha molts cartells i marques amb frases "Fins ací aplegà la riuà".


Fa temps:
1957 - València: el Túria es desborda, inunda la ciutat i hi causa nombroses víctimes (Gran Riuada de València).

Naixements:
1988, Monforte de Lemos (Lugo, Galícia):Eliseo Díaz Casanovas, independentista gallec simpatitzant de EGPGC (Exército Guerrilheiro do Povo Galego Ceive).

Necrològiques:
1977 - La Moraleja (Madrid, Espanya): Harry Lillis Crosby, conegut com Bing Crosby, cantant i actor de cinema estatunidenc.

Festes i commemoracions:
Vinalesa: celebració del dia del patró Sant Honorat a les festes majors d'aquest municipi de la comarca valenciana de l'Horta Nord.

Santoral:
Sant Calixt I, papa (217-222) i mr. Sant Just, bisbe; santa Fortunata, vg. i mr.

primavera
Barretina
Barretina
Entrades: 241
Membre des de: 01 nov. 2003, 19:32

EntradaAutor: primavera » 14 oct. 2008, 01:36

Eliseo Díaz Casasnovas té ara 20 anys? :shock: Quina precocitat!

Plana, que se te n'ha anat el dit en picar les tecles!!! :D :D :wink:


Torna a “Varietats”

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 39 visitants

cron