Endevina l'escena

Punt de trobada, de reflexió, de converses, etc, sense que tinguin res a veure amb la Botifarra.
DeepButi
Barretina
Barretina
Entrades: 1385
Membre des de: 12 nov. 2002, 11:30

EntradaAutor: DeepButi » 27 feb. 2009, 17:35

Vale, vale. Sobreentenc que als carrers més cars o algo així :). L'apuntem al conte de la Bet :P :P.

josep1945 3 punts - Adam&Eva, radio, pastilles (accessit a 1717 :wink:)
cacho4 1 punt - Peix
Angeles 1 punt - Ascensor
Carles1 punt - Caníbals
corpetit 1 punt - Ciclista
DeepButi 1 punt - Paracaigudista
Bet 1 punt - Hotels

:P :P

DeepButi
Barretina
Barretina
Entrades: 1385
Membre des de: 12 nov. 2002, 11:30

EntradaAutor: DeepButi » 27 feb. 2009, 17:38

Ampolles d'aigua

En un món teòric, és a dir sense aire i sense fricció, en el buit, les tres ampolles arrivarien al mateix temps perquè la gravetat no depen de la massa/pes de l'objecte.

A la realitat la fricció de l'aire afecta cada ampolla de manera diferent ... tot i que no tinc prou frescos els conceptes de fricció ... gairebé asseguraria que l'ampolla plena i la mig plena arrivaran sensiblement igual. La buida ja són figues d'un altre paner ... però no m'atreveixo a quantificar-ho.

Carles
Carles
Carles
Entrades: 2252
Membre des de: 15 set. 2002, 23:42

EntradaAutor: Carles » 27 feb. 2009, 17:44

Protesto !! No pot valer el mateix els caníbals que el monopoly ..... grr :-p

baby
Barretina
Barretina
Entrades: 259
Membre des de: 05 oct. 2002, 14:35

EntradaAutor: baby » 27 feb. 2009, 18:05

De moment he de reconèixer que soc una negada, ara pensar penso moltissim..........
Pregunto:
1- és significatiu el lloc? Barcelona a peu de mar i Ripoll a la muntanya?
2- és significatiu l'hora? les 9 i les 23'00?
3 - és significatiu la marca de l'aigua, Font vella? Variaría si fós Veri o Bezoya?

:mrgreen:

1717
Barretina
Barretina
Entrades: 191
Membre des de: 29 oct. 2005, 17:59

EntradaAutor: 1717 » 27 feb. 2009, 18:06

1717 ha escrit:Sols quan tingueu sol.lucionat el tema del hotel propos per el Cacho4, penseu amb el següent:

Tres amics pujen a les 8 del mati a un campanar de Barcelona, que fa 52,7 metres d'alçada. Cada un d'ells porta una ampolla de plastic d'aigua Font Vella de 1,5 litres de capacitat. Un cop a dalt, un d'ells es beu tota l'aigua de la seva ampolla i torna a posar el tap, un altre sols la meitat de la seva i torna a posar el tap, i l'ultim no l'obre (continua tapada). Des d'alla dalt, els tres, al mateix temps, deixen caure les tres ampolles. La primera ampolla que toca el terra tarda 5,60 segons.
El mateix dia a les 23 hores fan el mateix des d'un altre campanar situat a Ripoll, que fa 64,1 metres (Deep no siguis escrupulos, i fes volar l'imaginacio jejejej).
Les preguntes que faig son:
1- Tant en el primer cas com en el segon quin serà l'ordre d'arribada a terra de les tres ampolles?
2- La diferencia entre la primera ampolla i les altres dues, en tots dos casos sera la mateixa o sera proporcional?
Com que les respostes son molt sencilles, es necesari donar un raonament valid i adverteixo que sols i ha un raonament posible.


el torno a posar per si algu no el ha vist

1717
Barretina
Barretina
Entrades: 191
Membre des de: 29 oct. 2005, 17:59

EntradaAutor: 1717 » 27 feb. 2009, 18:11

DeepButi ha escrit:Ampolles d'aigua

En un món teòric, és a dir sense aire i sense fricció, en el buit, les tres ampolles arrivarien al mateix temps perquè la gravetat no depen de la massa/pes de l'objecte.

A la realitat la fricció de l'aire afecta cada ampolla de manera diferent ... tot i que no tinc prou frescos els conceptes de fricció ... gairebé asseguraria que l'ampolla plena i la mig plena arrivaran sensiblement igual. La buida ja són figues d'un altre paner ... però no m'atreveixo a quantificar-ho.


1- Tens aire a Ripoll Deep?
2- En l'escenari que dius (ni aire ni friccio), tan rapit cauria un autobus com una ploma.

1717
Barretina
Barretina
Entrades: 191
Membre des de: 29 oct. 2005, 17:59

EntradaAutor: 1717 » 27 feb. 2009, 18:17

baby ha escrit:De moment he de reconèixer que soc una negada, ara pensar penso moltissim..........
Pregunto:
1- és significatiu el lloc? Barcelona a peu de mar i Ripoll a la muntanya?
2- és significatiu l'hora? les 9 i les 23'00?
3 - és significatiu la marca de l'aigua, Font vella? Variaría si fós Veri o Bezoya?

:mrgreen:


3- La marca no importa
els punts 1 i 2 son dades que el problema ens dona. Utilitzarles o no depen de com desemvolupis la solució.

Carles
Carles
Carles
Entrades: 2252
Membre des de: 15 set. 2002, 23:42

EntradaAutor: Carles » 27 feb. 2009, 18:24

Doncs es fàcil.

La energia potencial a dalt del campanar de les ampolles es:
Ep = mgh

La energia cinetica quan arriven a terra es:
Ec = 1/2 m v ^2

Si despreciem el rosament, les dos energies seran igualk
Ep = Ec
mgh = 1/2 m v ^2

Les mases desapareixen:
gh = 1/2 v ^2

En resum .... les 3 ampolles arribaran al terra a la vegada, ja que l'acceleració NO depèn de la massa del objecte.

En cas que tinguem rosament, com que les tres ampolles son IGUALS, el rosament afectaria igual a les 3, per tant seguiran arribant a la vegada.

Adéu !

Angeles
Barretina
Barretina
Entrades: 934
Membre des de: 09 des. 2002, 11:36

EntradaAutor: Angeles » 27 feb. 2009, 18:39

Carles ha escrit:Doncs es fàcil ...
Serà gamberro!!!

Mireu, amb tanta fricció i tant rosament sembla una mica més eròtic aquest tema de les escenes. :roll:

Ara, que si Carles endevina amb tanta fórmula .... impugno i proposo que no pugui escriure al post durant 1 setmana :shock: i DeepButi i Josep1945 van pel camí :wink:

El meu punt de l'ascensor no val. Vaig posar en net els apunts de DeepButi :oops:

DeepButi
Barretina
Barretina
Entrades: 1385
Membre des de: 12 nov. 2002, 11:30

EntradaAutor: DeepButi » 27 feb. 2009, 19:15

Carles ha escrit:Si despreciem el rosament .... les 3 ampolles arribaran al terra a la vegada, ja que l'acceleració NO depèn de la massa del objecte.

Fas tard, això ja ho he dit jo.

Carles ha escrit:En cas que tinguem rosament, com que les tres ampolles son IGUALS, el rosament afectaria igual a les 3, per tant seguiran arribant a la vegada.

Ni parlar-ne. La fricció és un fenòmen no del tot ben analitzat, però en qualsevol cas depenent del pes de l'objecte. Tu tira un cilindre d'acer massís i un cilindre de paper buit i veuràs si arriben al mateix temps per molt que tinguin la mateixa forma.

Per cert ... jo em mereixo 1 punt perquè els dels caníbals és, de moment, l'unic que heu tardat més de 24h en resoldre :P :twisted:
DeepButi l’ha editat per darrera vegada el dia: 27 feb. 2009, 19:37, en total s’ha editat 2 vegades.

Cacho4
Botifarra
Botifarra
Entrades: 103
Membre des de: 02 oct. 2006, 23:27

EntradaAutor: Cacho4 » 27 feb. 2009, 19:16

Pos yo discrepe, Carles.

Has fet un càlcul energètic perfecte, pero en condicions ideals. I mosatros no vivim en un món ideal, sino a al món real.

Tots els cossos tenen una massa determinada (m) que se medix en kilograms (Kg).

I al món real, existix el rossament i la gravetat (gravetat (g): aceleració(a) en la que el planeta Terra atrau a qualsevol cos cap al seu centre, g=9'8 m2/s).

Gràcies a la gravetat, els cossos pesen (Pes (P): força(F) en la que atrau el planeta Terra a qualsevols cos cap al seu centre, medit en Newtons (N)).

Sabent que F=m*a ----> P=m*g, per tant, la massa sí que conta.

El que és cert, és que la botella plena arribarà en els 2 casos la primera a terra. Después ho farà la mig plena i, finalment, la buida. Tot per l'efecte gravitatori.

Com que la gravetat és una aceleració, a més distància a recorrer (en este cas altura del campanar) més diferencia en temps haurà entre l'arribada a terra de cadascuna de les botelles. I este temps serà proporcional.

Ala! Ya vos he pegat el rollet de física de 3er de BUP ...

Per cert, Angeles, si a Carles per 2 renglonets de no rés, els vols multar en una semana sense escriure, per este rollo meu quants dies me toquen? Dona'm la fórmula per calcular-los (Posa'm al menos 3 semanetes, aixina passaré les falles ben tranquil .... jijijijijiji).
Cacho4 l’ha editat per darrera vegada el dia: 27 feb. 2009, 19:19, en total s’ha editat 1 vegada.

BET
Barretina
Barretina
Entrades: 515
Membre des de: 13 gen. 2003, 21:38

EntradaAutor: BET » 27 feb. 2009, 19:17

Carles ha escrit:Protesto !! No pot valer el mateix els caníbals que el monopoly ..... grr :-p


esclar qu no !!, si he donat 1000 respostes incorrectes, pero que totes poden ser, vui MES punts ! :P

DeepButi
Barretina
Barretina
Entrades: 1385
Membre des de: 12 nov. 2002, 11:30

EntradaAutor: DeepButi » 27 feb. 2009, 19:23

Cacho4,
lamento discrepar. L'acceleració NO està afectada per la massa/pes de l'objecte.

L'únic motiu pel que no arriben al mateix temps és la fricció de l'aire.

La plena i la mig plena ténen un pes que, comparat amb el del medi que provoca la fricció, jo diria, així a ull, fa que l'aire no les freni de manera significativa. Per tant segueixo creient que arrtibaran sinó juntes ... pràcticament.

L'ampolla buida és una altra història ... una mica més o menys de vent pot fer canviar absolutament el recorregut de l'ampolla. Una bona ventada pot desplaçar-la, frenar-la ... etc.

O sigui que em temo que desde un punt de vista estrictament científic el problema no és resoluble.

Potser la resposta és ... a Ripoll a les 23h (d'un dia d'hivern) fot un fret que pela i és fosc com gola de llop. Ningú està per mirar quina arriba abans :wink:.
Ah, ademés el campanar del Reial Monestir de Santa Maria de Ripoll, és tancat a aquestes hores :twisted: :twisted:.

DeepButi
Barretina
Barretina
Entrades: 1385
Membre des de: 12 nov. 2002, 11:30

EntradaAutor: DeepButi » 27 feb. 2009, 19:33

baby ha escrit:1- és significatiu el lloc? Barcelona a peu de mar i Ripoll a la muntanya?
2- és significatiu l'hora? les 9 i les 23'00?

Ripoll és a 680m d'alçada ... menys pressió atmosfèrica (a igualtat de condicions, si no hi ha tempesta local a Barcelona el què implicaria baixes pressions) ... aire menys dens ... menys fricció ... més velocitat ... no sé no sé.

Al vespre fa més fred, l'aire és per tant més pesat, més fricció, menys velocitat.

:roll:

1717
Barretina
Barretina
Entrades: 191
Membre des de: 29 oct. 2005, 17:59

EntradaAutor: 1717 » 27 feb. 2009, 20:08

voi pa lla

Jo donaria el punt al Carles i no al Deep tot i que casi casi

Efectivament segons Galileo en el cas que ens ocupa: Caiguda LLiure de dos o mes cosos, el PES no es important, sols importa la masa.
Es a dir com que estem parlant de tres cosos exactaments iguals, tenen la mateixa masa, per tant arribaran els tres junts a terra.
Les dades que he donat son unicament per despistar.
L'unica que pot tenir una certa influencia es la diferencia d'alçada, que fa que no sigui proporcional el temps de caiguda a Ripoll i a Barcelona.
Evidentment si fa vent l'experiment no surt, pero en lloc he parlat de si feia vent o no.
Com algu abans ha dit aixo es un problema de 2 o 3 de BUP.
De totes maneres, jo incredul, ho vaig experimentar i surt. A mes la broma me va costar una moto al meu fill de 15 anys. grrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!!!!
apa a per el proxim.


Torna a “Varietats”

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 73 visitants

cron