(Avís: no apte per lliures

)
El tema de carregar cara al company ha anat sortint repetidament i com a bon gal irreductible (llegueixi's: obligat fins a la moll dels òssos) m'he trobat en els meus 30 anys de botifarrero amb moltes discusions segons la comarca -diria més, segons el poble- on juguis.
En una taula entre amics o coneguts, desseguida et poses d'acord, però al ButiNET cal que la norma sigui clara i irrefutable, sinò no hi ha manera de programar-ho.
Així sense pensar-hi massa, em venen a la memòria les següents opcions que he sentit defensar aferrissadament, algunes escrites als fòrums, altres escrites en campionats, altres en converses ...
* si només en tens dues
* si només en tenies dues al començar la partida (no és pas el mateix)
* i/o és la primera vegada que es surt d'aquest pal
* i/o la sortida no és ferma (la discussió sobre la definició de "ferma" està servida)
* i/o no són trumfos
* i/o el company ha fallat
* i/o el company pot fallar (això permet interpretacions francament curioses)
* si només tens figures (ho juro, ho tinc escrit d'un campionat)
* ...
En la meva opinió moltes d'aquestes opcions confonen "legalitat" amb "jugar bé", però això no ve al cas, la veritat és que no em veig en cor d'explicar-li a en @Carles QUINA és la NORMA que cal programar.
En lloc de discutir si si o si no, us proposo un joc molt simple: escriviu una norma. Amb la norma escrita jo us posaré dos o tres exemples de legalitat/ilegalitat que, en la majoria dels casos (ho dic perquè ja m'ha passat amb vàries persones) us demostraran que la norma no és tant evident com us penseu.
Si trobem una norma que resisteixi l'exàmen de legalitat la posem a votació ... i llavors veurem la segona part del problema, la de la gent que diu "ah! no ... no és exactament així" ... si tot i així conseguim posar-nos d'acord vindrà el tercer problema: dubto que en @Carles estigui disposat a tenir-nos més consideracions a una colla de gals irreductibles que som pocs i mal avinguts

(amb tot el carinyo del món!!).
Ja he dit altres vegades que totes les normes que requereixen saber què ha passat a les bases anteriors jo personalment les considero perillosíssimes; entre altres coses, fan que els jugadors novells a més dels problemes de "jugar bé" ni tant sols siguin capaços de saber quines cartes són legals!!!!.
Jo ho escenifico així: imagineu que esteu en un campionat. Un jugador aixeca la mà, crida l'àrbitre i li pregunta abans de jugar "amb el què tinc a la mà: quines cartes són LEGALS?" ... jo ho considero una pregunta vàlida i que s'hauria de poder fer sempre, l'àrbitre amb el què hi ha a la taula i el què té el jugador a la mà hauria de poder dir "aquestes sí, aquestes no" ... però si hi ha normes d'aquest estil, l'àrbitre necessita mirar totes les bases anteriors ... i segons què li contesti el jugador, aquest pot deduïr cartes jugades i això ja no em sembla pas una cosa correcta.
Si voleu, podeu enviar-me la vostra proposta de norma a
DeepButi@yahoo.es
Us recordo la norma obligada actual del ButiNET:
Si no es mata,
a) si està guanyant el company: la petita o carregar
b) si estan guanyant els contraris: la petita.
EXCEPCIÓ: el segon jugador,
SI NO SERVEIX, la petita o carregar.
És només aquesta "EXCEPCIÓ" el què cal matitzar. A veure si algú és capaç de trobar una norma compacta, clara, consensuada i no interpretable! ... ah! i curteta
Apa, tingueu manilles i esmoleu el llapis.