Fa dies que em mossego la llengua perquè aquest és un tema molt delicat en el que és fàcil dir tonteries, fàcil fer anàlisi simples i molt fàcil tirar la pedra. I les pedres fan mal. El rumor, la calumnia i la maledicència són armes que els col·lectius, i més els col·lectius anònims o semi-anònims, hauríem d'evitar curosament.
Vagi per davant que sóc totalment anti paranoia de les trampes. Des que en un campionat presencial em van avisar que uns contrincants en feien i vaig jugar fatal perquè estava només pendent d'ells que ho tinc clar. Qui vulgui fer trampes que les faci, és el seu problema, no el meu.
Però a part d'això, és que és massa fàcil mal pensar.
Un jugador fa una jugada "extranya" (=que nosaltres no fariem) i li surt bé, claríssim! Fa trampes. Però les dotzenes de vegades que ha fet jugades que nosaltres no fariem i no li surt bé ni ens hi hem fixat, això no conta.
Un jugador "encerta" el pal del company? Claríssim! Fa trampes. Però les dotzenes de vegades que no l'encerta no diem res perquè no ens hi fixem.
Dos exemples reals.
La catim obre post perquè està convençuda que bora-mar i ayala li van fer trampes al campionat (sé que parlava d'aquests perquè vaig jugar amb ella just després de la partida en qüestió i m'ho va dir). Un parell de respostes després lluc33 li diu que ell no fa trampes i catim li respon que d'ell sempre ha tingut bona opinió.
Ha vist la catim que lluc33 li diu que ell és bora-mar? Tant si ho ha vist com si no, fixeu-vos que potser la percepció de la catim sobre que li havien fet trampes és ara una mica més ... no sé ... discutible?
Fa unes setmanes vem fer un dinar uns quants ButiNETaires. Em sembla que erem 6 parelles. En menys de 15 minuts ja m'havien dit d'almenys 7 o 8 parelles que feien trampes. Una d'elles ... sí! dos robots als campionats on-line.
Descripció de qui em va dir que feien trampes (sense saber que eren robots): "Un es fa la Manilla de copa sense portar-hi res i l'altre es fa tota la copa! Evidentment se les van dir".
Arribo a casa i verifico la partida:
Buti de sud (Manilla oro, Manilla-As basto, Rei-Cavall espasa).
Est (robot) obre l'oro, Sud agafa i obre Cavall d'espasa.
Oest agafa d'As (ensenya Manilla), torna l'oro i desfilen 4 bases d'oro.
Queda dins Est que amb la Manilla de copa a les mans, basa setena i amb el dubte que Sud hagi obert espasa per sota (és un robot Est, no li demaneu més), es fa Manilla de copa i torna espasa.
Est Manilla d'espasa, As de copa ... i la resta de copes!
Total, Sud només fa la basa de Manilla d'oro.
Val a dir que la copa es desfilable perquè Nord, pensant que Sud porta algo a la copa, s'ha deixat Rei-Cavall sols.
Entre la descripció original i la realitat ... un món!!!
Perquè poso aquest exemple? Perquè veieu que de les jugades recordem el què ens interessa, el que quadra amb la nostra opinió! Qui em va explicar aquesta partida estava convençut que li havien fet trampa i per tant va ajustar la seva visió de la realitat a la seva opinió.
Diré més: si haguessin fet trampes, no portant ni Rei ni Cavall de copa, i Manilla d'espasa i As de copa a Oest era lògic primer espasa!!!!
Crec que tots plegats fariem un millor paper dubtant menys, jugant més tranquils i disfrutant sense tant mal rollo.
Canvio de tema.
Respecte a les possibilitats tècniques de controlar, crec que l'esforç requerit no ho compensa. Qui vulgui fer trampes les farà. I totes les mesures que es proposen (control de temps, no veure les cartes, etc) no ho impediran, requereixen molta feina per un resultat nul.
Però si al mateix Omar Sharif el van agafar fent trampes en un campionat de bridge! Si en una competició d'esgrima olímpica un dels dos portava un aparell electrònic que simulava que havia tocat al contrari. Si el dopatge és a l'ordre del dia! etc etc
I volem que el ButiNET ho controli? Personalment penso que no compensa.
I tanco amb l'últim tema.
Sama, yuda, aneu a estadístiques de campionats. Filtreu per 18 o 20 campionats (unes 100 partides) i ordeneu per % de guanyades (R).
Jo he jugat amb vosaltres en real i no vaig pas quedarme amb la sensació d'estar davant d'una parella excepcional ni de bon tros.
I resulta que (6_euros a part) sou els millors jugadors de campionats del ButiNET. I a en 6_euros sí que el considero excepcional (també hi he jugat en real).
La part analítico-matemàtica del meu cervell em diu que els vostres resultats no són creïbles.
La part de relació social del meu cervell em diu que us esteu veient un bo brutal. Compreu loteria
. Però si em permeteu un consell, el tó irònic no acostuma a guanyar amics.
Apa, em sembla que per acabar l'any està més que bé. No he trobat manera de fer-ho més curt.